این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

بهره وری می تواند بیشترین استفاده از کمترین امکانات و منابع در راه رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه زندگی انسان باشد.

در حال حاضر، در برخی کشورهای توسعه یافته با وجود محدودیت منابع، سرمایه گذاری های فراوانی در راه بهبود بهره وری در سطح ملی، منطقه ای، بخشی، سازمان ها، مؤسسه ها و حتی افراد انجام می گیرد. آنان پیشرفت روزافزون خود را مرهون توجه به اصل بهره وری می دانند.

از اهداف مهم بهره وری می توان به کاهش هزینه، افزایش تولید و خدمات، افزایش کیفیت و استفاده بهینه از زمان اشاره کرد. بهره وری بدون ارتقای کیفیت، امری بیهوده است. افزایش کیفیت می تواند شامل بهبود امور مادی نظیر تولید کالا و خدمات و بهبود شرایط کار، و امور معنوی مانند بهبود شیوه زیستن باشد..

بهره وری در کل عبارتست از تقسیم ستانده به داده و در سطح ملی ستانده عبارتست از ارزش افزوده ملی یا تولید ملی. نهاده عبارتست از زمان بالقوه برای کار و فعالیت. این جوشش و زایش محصول به وجود آمدن فضائی باز و قانونمند است که در آن انسان ها مجال داشته باشند با احترام متقابل آزادانه بیندیشند، تجربه کنند و با نقادی مداوم، بینش ها و روش های خود را اصلاح نمایند. حرکت توفیق آمیز به سوی بهره وری در گرو اعتقاد فردی و تک تک آحاد جامعه است. استقرار چرخه بهره وری در کشور سرآغاز حرکتی نوین در توسعه خواهد بود و در آینده متضمن شایسته سالاری در مدیریت کشور است.

جا دارد که چرخه بهره وری شامل محاسبه شاخص ها، ارزیابی شاخص ها، برنامه ریزی و اجرای برنامه های بهره وری با تاکید بر رویکرد تولید ملی با جدیت بیشتر در کلیه دستگاههای اجرائی و بنگاههای اقتصادی دنبال گردد. تغییر و تحول نمی تواند به صورت آمرانه و از بالا به پایین باشد. بلکه جوشش از درون انسان ها است. در این رابطه تجربه گذشتگان نشان می دهد که تشکیل گروههای حل مساله می تواند رویکردی موفق در ارتقای بهره وری باشد و لذا به کارگیری آن در کلیه سازمانها الزامی و بر همه واجب است این امر مهم را در دستور کار روزانه و اجرائی خود قرار دهند.

گزارشی از خبرگزاری مرکز توسعه به مناسبت  هفته میراث فرهنگی :

تاریخ، حافظه زنده جمع است و بی آن، بشر فاقد شناسنامه خواهد بود. این حافظه و شناسنامه، ابزار ویژه خود را دارد که به صورت دست افزارهای سنگی و فلزی تراشیده و نتراشیده، ساخته و ناساخته، تندیس ها و یادمان های کوچک و بزرگ، سنگ نوشته ها، مکتوبات و حتی روایات شفاهی و فرهنگ عامه جلوه می کند و بشر از دیرباز در گردآوری و نگاهداری آنها کوشیده است. موزه، یکی از مکان هایی است که بشر برای حفظ این دستاوردها به کار می گیرد.

تعریف موزه:

بر مبنای تعریفی كه" ایكوم "از موزه می دهد ، موزه عبارت است  از مكان گردآوری ، نگهداری ، مطالعه ، بررسی كردن و به نمایش گذاشتن نعمتهای فرهنگی یا طبیعی به منظور آموزش ، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه ها و لذت بردن از آنها .

نام موزه از لغت فرانسوی  Musee گرفته شده و به معنی مكانی است كه مجموعه بزرگی از آثار باستانی و صنعتی و چیزهای گرانبها را درآن به  معرض نمایش می گذارند و دانشمندان ، پژوهشگران ، هنرمندان و... از آن استفاده می كنند. كلمه موزه را فرانسویان از لغت یونانی گرفته اند . موزه نام تپه ای در آتن بود كه در آن عبادتگاهی برای موزه ( الهه یونانی ) قرار داشت.

 

امروزه در كشورهای مختلف جهان موزه های متعدد آثار باستانی، مردم شناسی، طبیعی، حیوانات ، وحوش و ... ، مجموعه ی تاریخی آن كشورها را بازگو می كند. فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیاء و وسایلی كه در موزه ها جمع آوری شده ، شناخته می شود. یكی از راههای شناخت اقوام گذشته و آشنایی با نحوه ی زندگی آنها ، از طریق موزه ها به دانش آموزان و دانشجویان آموزش داده می شود.

موزه های معروف جهان و ایران:

درجهان موزه های معروف بسیاری وجود دارد، همچون موزه ی " لوور"  در فرانسه ، موزه ی " بریتانیا " در لندن ، موزه ی " بررا " در میلان، موزه ی " متروپولتین " در آمریكا، موزه ی " لنین گراد " در روسیه ، موزه ی " ایتالیا " در رم و" ایران باستان " در تهران.

 

موزه ایران باستان: این موزه كه در سالهای 16-1314 ش. برای حفظ آثار ملی ، اشیاء تاریخی و عتیقه ی ایران تأسیس شد پس از تصویب ِ قانون حفظ آثار ملی ، در سال 1309 كه بنا بر آن دولت موظف به حفظ آثار ملی و نظارت درآنها بود بنیان نهاده شد . این موزه ، دارای آثار گرانبهایی از تمدن ایران از هزاران سال قبل از میلاد تا زمان حاضر است.

 

موزه آستان قدس مشهد:اشیاء نفیس آستان مقدس و كتاب های آن قبلاً در چند حجره صحن نو قرار داشت تا این كه در سال 1316 ه. ش از محل درآمد آستان قدس ، بنای موزه ی فوق شروع و در سال 1324 پایان یافت. مساحت آن 9398 متر مربع و دارای نفایس بسیاری است ؛ ازجمله كتابخانه ی موزه از كتابخانه های درجه اول ایران است و از حیث نسخ نفیس خطی قدیمی و نسخ منحصر به فرد كه در طول چند صد سال گردآوی شده ، كم نظیر است.

 

موزه ی مردم شناسی درتهران: این موزه در سال 1315 ه. ش تأسیس شد و هدف ِ آن معرفی زندگی طبقات مختلف ایران از دو قرن پیش تا امروز ، آثار هنری ، صنایع دستی ،  نوع كار و پیشه های آنان می باشد.

 

موزه پارس در شیراز: موزه ی كنونی پارس، همان باغ حكومتی است كه طرح آن را كریمخان زند ریخته بود تا این كه در سال 1314 ه . ش ، اداره ی كل باستان شناسی ، قسمت شمال و شرق باغ را نرده های آهنی كشیده و كم كم اشیاء ، آثار تاریخی و نفیس فارس و شیراز را در آن گردآوری كردند.

 

علاوه بر موزه های یاد شده ، در رشت، اصفهان ، كرمان و سایر استانها و شهرستانهای ایران نیز، اخیراً موزه هایی به وجود آمده است كه هر یك از آنها تاریخ مفصل و ارزنده ای از زندگی پیشینیان همان نقطه را در بردارد و تمدن اقوام گذشته را روشن می سازد. 

شعار روز جهانی موزه ها در سال 2018

 متن انگلیسی این شعار و ترجمه فارسی آن، که با همفکری جمعی از اهالی رشته های مختلف از سوی فرهنگ موزه تنظیم شده است. منظری جدید را برای توسعه موزه ها پیش روی می گذارد و همچنین بر حوزه اصطلاحات دانش موزه شناسی می افزاید. از این رو لازم است از سوی صاحبنظران این حوزه و موزه های ایران مورد بحث و نقد علمی و تخصصی قرار گیرد.

INTERNATIONAL MUSEUM DAY

Hyperconnected Museums: New Approaches, New Publics

موزه های ترا پیوسته: رویکردهای نو، مردمان نو

 

«حکیم ابوالقاسم فردوسی» در سال ۳۲۹ هجری درروستای طابران«طبران» طوس به دنیا آمد. پدرش از دهقانان طوس بود که ثروت و موقعیت قابل توجهی داشت. فردوسی در جوانی با درآمدی که از املاک پدرش به دست می آورد، به کسی محتاج نبود؛ اما بتدریج، آن اموال را از دست داد و به تهیدستی گرفتار شد.
وی از همان زمان که به کسب علم و دانش می پرداخت، به خواندن داستان هم علاقه مند شد و به تاریخ و اطلاعات مربوط به گذشته ایران عشق می ورزید. همین علاقه به داستانهای کهن بود که او را به فکر انداخت تا شاهنامه را به نظم در آورد. چنان که از گفته خود او  بر می آید، مدتها در جستجوی این کتاب بوده و پس از یافتن نسخه اصلی داستانهای شاهنامه، نزدیک به سی سال از بهترین ایام زندگی خود را وقف این کار کرده است. او در این باره می گوبد:
بسی رنج بردم بدین سال سی                        
عجم زنده کردم بدین پارسی  پی افکندم از نظم کاخی بلند                             
که از باد و باران نیابد گزند 

بر خلاف آنچه که مشهور است، فردوسی سرودن شاهنامه را تنها به دلیل علاقه شخصی و حتی سالها قبل از آن که سلطان محمود به سلطنت برسد، آغاز کرد؛ اما چون در طی این کار، بتدریج ثروت و جوانی را از دست داد، به فکر افتاد که آن را به نام پادشاه بزرگی درآورد و با این تصور که سلطان محمود، قدر او را خواهد شناخت، شاهنامه را به نام او کرد و راه غزنین را در پیش گرفت. اما سلطان محمود که بیش از تاریخ و داستانهای پهلوانی، به اشعار ستایش آمیز شاعران علاقه داشت، قدر سخن فردوسی را ندانست و او را چنانکه شایسته اش بود، تشویق نکرد.
علت اینکه شاهنامه مورد پسند سلطان محمود واقع نشد، درست معلوم نیست. برخی گفته اند که به سبب بدگویی حسودان، فردوسی نزد سلطان محمود به بی دینی متهم شد. در حقیقت، ایمان فردوسی به شیعه- که سلطان محمود آن را قبول نداشت- هم به این موضوع اضافه شد و از این رو، سلطان به او بی اعتنایی کرد.
برخی از شاعران دربار سلطان محمود نسبت به فردوسی حسادت ورزیده و داستانهای شاهنامه و پهلوانان قدیم ایران را در نظر سلطان محمود، پست و ناچیز جلوه داده بودند. به هر حال، سلطان محمود، شاهنامه را بی ارزش دانست و از رستم به زشتی یاد کرد و بر فردوسی خشمگین شد و گفت :
«شاهنامه خود هیچ نیست، مگر حدیث رستم؛ و اندر سپاه من، هزار مرد چون رستم هست».
فردوسی از این بی اعتنایی سلطان محمود برآشفت و چندین بیت در هجو سلطان محمود گفت و سپس از ترس مجازات، غزنین را ترک کرد و مدتی در شهرهای هرات، ری و طبرستان متواری بود و از شهری به شهر دیگر می رفت، تا آنکه سرانجام در زادگاه خود «طوس» درگذشت. فردوسی را در شهر «طوس» و در باغی که متعلق به خودش بود، به خاک سپردند.
در تاریخ آمده است که چند سال بعد، سلطان محمود از رفتاری که با آن شاعر آزاده کرده بود، پشیمان شد و به فکر جبران گذشته افتاد و فرمان داد تا ثروت فراوانی را برای او از غزنین به طوس بفرستند و از او دلجویی کنند. اما روزی که هدیه سلطان را از غزنین به طوس می آوردند، جنازه شاعر را از طوس بیرون می بردند. از فردوسی تنها یک دختر به جا مانده بود که او نیز هدیه سلطان محمود را نپذیرفت.

به گزارش خبرگزاری مرکز توسعه ، محققان مرکز پزشکی ویک فورست کارولینای شمالی دریافتند رژیم غذایی گیاهی مدیترانه ای در مقایسه با رژیم غذایی غربی که مبتنی بر گوشت است تا ۷ درصد موجب افزایش باکتری های خوب روده می شود درحالیکه این رقم در رژیم غذایی غربی تنها۰.۵ درصد است.

 

در این مطالعه، شرکت کنندگان به طورتصادفی به گروه رژیم غذایی مدیترانه ای یا غربی تقسیم شدند و به مدت ۳۰ ماه مورد مطالعه قرار گرفتند.

 

رژیم غذایی غربی حاوی گوشت خوک، گوشت گاو، کره، تخم مرغ، کلسترول، شربت ذرت با قند فروکتوز بالا و ساکروز بود، در حالی که رژیم غذایی مدیترانه ای شامل روغن ماهی، روغن زیتون، وعده های غذایی ماهی، کره، تخم مرغ، آرد لوبیا سیاه و سفید، آرد گندم، آب سبزیجات، پوره میوه و ساکاروز بود. میزان کالری هر دو رژیم غذایی یکسان بود.

 

در پایان تحقیق، تیم تحقیق میکروبیوم های روده همه شرکت کنندگان را از طریق آزمایش مدفوع بررسی کردند؛ میکروبیوم روده، باکتری های خوب و بدی هستند که در دستگاه گوارش زندگی می کنند.

 

آنها دریافتند تنوع باکتری های روده در گروه رژیم غذایی مدیترانه ای در مقایسه با گروه رژیم غذایی غربی به شکل قابل توجهی بالاتر بود.

 

«هاریوم یاداو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «در حدود ۲ میلیارد باکتری خوب و بد در روده همه انسان ها زندگی می کنند. اگر تعداد باکتری ها با یکدیگر متعادل نباشد، می تواند سلامت آسیب ببیند.»

 

به گفته وی، «ما مشاهده کردیم باکتری خوب روده و عمدتا Lactobacillus که بیشتر ناشی از پروبیوتیک ها هستند، به شکل قابل توجهی در گروه رژیم غذایی مدیترانه ای افزایش یافته بود.»

 

محققان عنوان می کنند این مطالعه می تواند با هدف فهم رابطه بین رژیم غذایی-میکروبیوم-سلامت در انسان ها در مشکلاتی نظیر چاقی، دیابت نوع۲، بیماری قلبی-عروقی و اختلالات روان پریشی سودمند باشد.

 

خبرگزاری مرکز توسعه:

روژه «سی» به تهیه کنندگی همایون شجریان و سهراب پورناظری و مدیریت پروژه تهمورس پورناظری از نیمه تیرماه سال جاری بار دیگر در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد تهران اجرا می شود.

در توضیح اجرای کنسرت – نمایشی «سی» آمده است:

«این‌بار «سی»، داستانِ «سیاوش» را از شاهنامه‌ حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزیده و با بهره‌گیری از دانش هنری و فنی روز دنیا بر آن است که از نیمه تیرماه به صحنه برود. نخستین بخش از این پروژه، تابستان سالِ گذشته براساس سه داستانِ «زال و رودابه، رستم و اسفندیار و رستم و سهراب» به مدت سی‌شب در کاخ سعدآباد روی صحنه رفت و هر شب،‌ میزبان چهار هزار نفر از مخاطبانِ مشتاق بود.

همایون شجریان خواننده‌ کنسرت نمایش سی- که سالِ گذشته در نقش «سیمرغ» به اجرای برنامه پرداخت؛ این بار در نقشی دیگر به صحنه خواهد آمد . سهراب پورناظری نیز از سالِ گذشته مشغولِ نگارشِ قطعاتِ موسیقایی برای این اثر است و بر اساس تجربه های پیشین از موسیقی نواحی، سنتی و معاصر ایران بهره گرفته ، در بخش‌هایی از این اثر به موسیقی کلاسیک غربی نیز پرداخته است.

 پروژه‌ چند رسانه‌ای «سی» را می‌توان پیوندی مدرن و در عین حال خلاقانه بین اجزای مختلف هنرهای نمایشی و موسیقی در ایران و آغازگر رویکردی نوین در اجرای هنر چند رسانه‌ای دانست. مراحل پیش تولیدِ این اثر از بهمن  ماه ۹۶ آغاز شده و تا چند روز آینده قراردادهای مربوط به مکان و عوامل اجرا نهایی و اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد».

شرکت های «دل آواز» و «بارانا» برگزار ی این برنامه را برعهده دارند.

سوم اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی، شاعر، فیلسوف و ریاضیدان قرن دهم هجری را روز معمار نامیده‌اند ؛ برخی معماران براین باورند که خانه‌های امروز ما، تنها به یک سرپناه تبدیل شده و از معنا و مفهوم بی‌بهره‌اند

خبرگزاری مرکزتوسعه :

چیزی که در معماری امروز به آن توجه نمی‌شود، «خانه اندیشی» است. به این معنی که بسیاری از معماران ما روی پروژه‌های مسکونی کار می‌کنند و آنچه می‌سازند از روح آرامش و آسایش تهی است در حالی که خانه، معنا و مفهوم خود را دارد و در درجه نخست،  باید آرامشگر روح باشد. به عبارت دیگر، یک بخش از پرخاشگری، ناآرامی و اضطراب در برخی به معماری خانه ها  برمی‌گردد .

نوستالژی، یکی از عواملی است که موجب می‌شود همه ما خانه‌های قدیمی‌را دوست داشته باشیم. انگار هنوز هم که هنوز است، بخش‌هایی از ما در این خانه‌ها باقی مانده اما این همه ماجرا نیست. خانه‌های قدیمی، هویت دارند در حالی که خانه‌های امروز از معنا و مفهوم تهی شده اند.

یک زمان خانه‌ها، حیاط مرکزی داشت و حوض کاشی آبی؛ صدای آب به اهل خانه آرامش می‌داد و درختانی که دورتادور حیاط کاشته شده بود، نشان دهنده پیونده انسان با طبیعت و احترام او به محیط زیست بود اما شرایط امروز متفاوت شده؛ دیگر کمتر کسی می‌تواند در یک خانه- باغ زندگی کند و شرایط جدید، ملزومات خاص خود را دارد اما معماران می‌توانند تدبیری بیندیشند تا خانه‌ها فقط به یک سرپناه تبدیل نشوند برای مثال می‌توان از فضاهای مشاع بهره برد و حیاط مرکزی را به طبقات منتقل و  با استفاده از رنگ،  آپارتمان‌های کوچک را به فضایی دلنشین و آرام تبدیل کرد

 

ممکن است برای بسیاری تغییرات آب و هوایی همانند یک مشکل جزئی و کم اهمیت باشد، اما در حقیقت این چالش و مشکل عظیم تا پیش از این مردم، حیوانات، گیاهان و مکان هایی دوست داشتنی در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.
 
مراسم "روز زمین" برای نخستین بار در سال 1970 برگزار شد و بر اساس آن جنبش های زیست محیطی مدرن شکل گرفتند. برگزاری این مراسم 20 میلیون آمریکایی را روانه خیابان های این کشور کرد که خواستار پایان دادن به تخریب محیط زیست بوده و در نهایت شکل گیری سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا و مسیر حرکت به سوی هوای پاک، آب پاک و حفاظت از گونه های در معرض خطر را هموار کرد. امروزه بیش از یک میلیارد نفر در 193 کشور جهان هر ساله مراسم روز زمین را برگزار می کنند. روز زمین به طور مداوم گسترش یافته و موجب شکل گیری جنبش های زیست محیطی شده است.

طی سالیان گذشته، شبکه روز زمین در زمینه آموزش و پرورش زیست محیطی و مدارس سبز پیشرو بوده است. همچنین کاشت میلیون ها اصله درخت در سراسر جهان به ویژه در مکان هایی که نیاز جدی به افزایش درختان داشته اند، گسترش اقتصاد سبز نوظهور و حفاظت از زمین های طبیعی از دیگر اقدام های این روز   است. 

اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی ایرانیان همزمان با سالروز تولد شیخ اجل سعدی شیرازی كه فرهنگوران او را به‌عنوان استاد سخن می‌شناسند،یادروز سعدی نام گرفته است

استاد سخن در مرحله‌ای از زندگی به سیر و سیاحت در بیشتر كشورهای اسلامی پرداخت، به بلخ و غزنه رفت، به گجرات در هندوستان سفر كرد و با تجربه برهمن‌های هند آشنا شد و در دهلی زبان هندی را فرا گرفت.

در این دوران سعدی از طریق دریا به یمن و حبشه و سپس به كشورهای عربی رفت وپس اززیارت كعبه‌مدتی در شام به ویژه در دمشق،بعلبك لبنان‌و بیت‌المقدس ساكن شد.

سعدی پس از سفرهای بسیار به شیراز بازگشت و تجارب خود را به نگارش در آورد این شاعر گرانمایه در سال 655 هجری زیباترین و لطیف‌ترین شعرهای خود یعنی بوستان را در ده باب سرود و در آن به مهم‌ترین مسایل اخلاقی و انسانی مانند عدل، احسان، عشق ، تواضع ، قناعت ، شكر و توبه پرداخت.

سعدی همچنین در سال 656 اثر دیگر خود یعنی گلستان را به رشته تحریر در آورد كه آمیزه‌ای از نظم و نثر و مجموعه حكایاتی است كه سعدی موضوع آن را تجربه كرده یا ساخته ذهن او است.

در كنار همه‌اوصافی كه برای سعدی به عنوان شاعر پر آوازه‌ی ایرانی، آورده اند بسیاری سعدی را به عنوان پیام آور انسانیت می‌شناسند

سعدی سفیر انسانیت ، همبستگی و همزیستی است و برای گفت وگوی فرهنگ ها و تمدنها با اشعار زیبای خود زمینه‌سازی كرده است.ازاین رو استاد سخن در اشعار خود به عالم معنویت ، عرفان و فلسفه ورود كرده است و به بیان دردها و مشكلات بشریت و ارائه راه حل پرداخته است.

تاثیر پذیری شاعران سرزمین‌های دیگر از شعر و ادبیات سعدی نیز موضوعی است كه در پژوهش‌های مختلف به آن پرداخته شده است.

افراد اندیشمند و ادیبان بسیاری پیش از سعدی شیرازی ظهور كردند اما تاثیر سعدی در عرصه اخلاق و ادبیات ایران و جهان اسلام بیش از همه بوده است.

شیخ اجل و دو كتاب گلستان و بوستان او در تار و پود اندیشه و فرهنگ ایرانیان رسوخ كرده است و با سپری شدن قرن‌ها از وفات وی همچنان به عنوان شخصیت تاثیرگذار بر شعر و ادبیات فارسی مطرح است

در هر حال از سعدی باید به عنوان جان مایه فرهنگ ایرانی و حرمت قلم یاد كرد ، بی‌شك سعدی از پیشگامان عرصه‌ای است كه اینك پس از گذشت قرن ها روندگان بیشماری یافته است ، این شاعر گرانمایه نه یك شاعر كه جان‌مایه یك فرهنگ،نه یك مصلح كه روح یك ملت و نه یك نویسنده كه خود حرمت قلم است و متن تاریخ فرهنگ این سرزمین را با نشان‌های بایسته خویش آذین بسته است.

در طول قرن‌های گذشته در ایران و خارج از ایران كسانی كه زبان و ادب فارسی آموخته‌اند، همگی از بركت وجود سعدی و آثار گرانبهای وی چون گلستان بوده است و این ارزشها است كه پاسداشت نام و یاد سعدی را پیش از پیش ضروری ساخته است

طبق آخرین گزارش شورای سفر و گردشگری جهانی، در سال ۲۰۱۷ گردشگری ایران توانسته ارزش افزوده‌ای حدود ۳۰.۷ میلیارد دلار معادل ۷.۳ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری مرکز توسعه ، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در مطلبی براساس آخرین گزارش شورای سفر و گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۷ نوشته است: صنعت سفر و گردشگری از طریق اثر بر GDP و اشتغال بر اقتصاد کشورها تاثیرگذار است. این اثرگذاری به طور مستقیم، غیرمستقیم و القا شده واقع می‌شود. در ایران نیز بخش سفر و گردشگری بر اقتصاد کشور از این سه طریق اثرگذار است. آثار مستقیم گردشگری شامل اثراتی است که به طور مستقیم منجر به تغییر در تولید ناخالص داخلی و اشتغال می‌شوند. آثار غیرمستقیم گردشگری شامل هزینه‌هایی است که به طور غیرمستقیم بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال در کشور اثر می‌گذارد و آثار القایی نیز شامل مخارج مستقیم و غیرمستقیم کارکنان آن صنعت است.

براساس آمارها، در سال ۲۰۱۷ بخش سفر و گردشگری ایران توانسته ارزش افزوده‌ای حدود ۳۰.۷ میلیارد دلار معادل ۷.۳ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور ایجاد کند. در سال ۲۰۱۸ نیز انتظار می‌رود ارزش افزوده این بخش رشد ۶.۷  درصدی را تجربه کند؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود طی ۱۰ سال آتی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ متوسط رشد سالانه اثر سفر و گردشگری بر تولید ناخالص داخلی معادل  ۲.۸ درصد رقم بخورد.

میزان اشتغال ایجاد شده توسط سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۶ میلیون شغل بوده است که این رقم سهمی‌ بیش از  ۶ درصدی از کل اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد. طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۱۸  میزان اشتغال سفر و گردشگری نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد ۴.۹ درصدی خواهد داشت و در ده سال آینده متوسط رشد سالانه‌ای معادل ۱.۵ درصد را رقم خواهد زد.

از لحاظ مقایسه ایران با چندی از کشورها می‌توان گفت میزان ارزش افزوده تولید شده در بخش سفر و گردشگری ترکیه بیش از ۳ برابر ایران بوده اما میزان اشتغال ترکیه در این صنعت تنها ۱.۳ برابر ایران است.

اثر مستقیم سفر و گردشگری بر تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۱.۸ میلیارد دلار معادل ۲.۸ درصد از GDP  بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ با رشد ۷.۴ درصدی همراه باشد.

طبق پیش‌بینی‌ها از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ اثر مستقیم سفر و گردشگری بر تولید ناخالص داخلی با متوسط رشد سالانه ۲.۸ درصدی همراه خواهد بود. نمودارهای زیر به مقایسه وضعیت ایران با برخی کشورهای جهان می‌پردازد. براساس آن، میزان اثر گردشگری بر GDP در ترکیه تقریبا ۳۳ برابر ایران بوده و انتظار می‌رود طی ۱۰  سال آتی متوسط رشد سالانه به نسبت بالاتری در مقایسه با ایران داشته باشد.

در سال ۲۰۱۷ سفر و گردشگری به طور مستقیم ۵۵۲ هزار و ۵۰۰ شغل در ایران ایجاد کرده که این میزان اشتغال سهمی‌۲.۱ درصدی از کل اشتغال کشور را داشته است. در عین حال انتظار می‌رود میزان اشتغال مستقیم سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۸ با رشد همراه باشد. طی ۱۰ سال آتی اثر مستقیم گردشگری بر اشتغال به طور متوسط سالانه معادل ۱.۳ درصد افزایش خواهد داشت که در مقایسه با بسیاری از کشورها این رقم بسیار کوچک است.

با مقایسه وضعیت ایران با برخی کشورها می‌توان گفت در سال ۲۰۱۷ گردشگری اثر مستقیم بالایی بر اشتغال داشته است. تعداد شغل‌های مستقیم مرتبط با سفر و گردشگری در مصر بیش از یک میلیون شغل بوده است.

صادرات بازدیدکنندگان یکی از اجزا کلیدی اثر مستقیم سفر و گردشگری است. در سال ۲۰۱۷ ایران معادل ۴.۶ میلیارد دلار صادرات بازدیدکننده جذب کرده است. تا سال ۲۰۲۸ انتظار می‌رود این رقم رشد ۸.۱ درصدی را تجربه و حدود ۵.۸ میلیون نفر گردشگری خارجی جذب کند. تا سال ۲۰۲۸  پیش‌بینی می‌شود میزان ورود گردشگران خارجی به رقم کل ۱۰.۴ میلیون نفر برسد.

در بین کشورها میزان جذب صادرات بازدید کننده ترکیه معادل ۳۱.۳ میلیارد دلار بوده و ایران در مقایسه با سایر کشورها در سطح نسبتاً پایینی به لحاظ رقم صادرات بازدیدکننده قرار دارد.

مخارج سفرهای داخلی حدود ۷۸.۳ درصد تولید ناخالص داخلی در بخش سفر و گردشگری مستقیم در سال ۲۰۱۷ را تشکیل می‌دهد، این رقم معادل ۱۶.۴ میلیارد دلار بوده است. در عین حال این سهم برای صادرات بازدیدکننده‌ها ۲۱.۷ درصد است. انتظار می‌رود مخارج مسافرت داخلی در سال ۲۰۱۸ معادل ۷.۲ درصد رشد کند و از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ با متوسط رشد سالانه ۲.۳ درصد همراه باشد.

مخارج سفرهای رفاهی و فراغتی (درون مرزی و داخلی)  حدود ۹۵.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی سفر و گردشگری مستقیم ایران در سال ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده است. این رقم معادل ۱۹.۴ میلیارد دلار بوده است. در مقابل آن تنها ۷.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی سفر و گردشگری ایران مربوط به مخارج سفرهای تجاری بوده است. در سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۶ میلیارد دلار هزینه صرف سفرهای تجاری شده است.

طبق پیش‌بینی‌ها مخارج سفرهای فراغتی در سال ۲۰۱۸ با رشد ۷.۳ درصدی همراه خواهد بود و تا سال ۲۰۲۸ متوسط رشد سالانه ۲.۳ درصدی را تجربه خواهد کرد. مخارج سفرهای تجاری نیز پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ رشد ۹.۱ درصدی را تجربه کند و تا سال ۲۰۲۸ متوسط رشد سالانه ۶.۳ درصدی را داشته باشد.

در بین کشورهای مورد بررسی کره جنوبی با رقم ۵۲.۸  میلیارد دلار بیشترین میزان مخارج رفاهی را داشته است. اما مخارج رفاهی در مصر سهم بالاتری از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. بیشترین مخارج کسب و کار هم مربوط به کشور مالزی با رقم ۱۷.۲ میلیارد دلار بوده است.

برآورد می‌شود میزان سرمایه‌گذاری در بخش سفر و گردشگری ایران در سال ۲۰۱۷ معادل ۲.۸میلیارد دلار رقم بخورد. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاری رشد ۶ درصد را تجربه کند و طی ۱۰ سال آتی تا افق ۲۰۲۸ با متوسط رشد سالانه ۵.۸ درصدی همراه باشد. سهم سفر و گردشگری از سرمایه‌گذاری ملی در ایران از ۳.۴ درصد در سال ۲۱۸ به ۴.۳ درصد در سال ۲۰۲۸ خواهد رسید.

در بین کشورهای مورد بررسی نیز بیشترین میزان سرمایه‌گذاری مربوط به ترکیه با رقم ۲۰.۵ میلیارد دلار بوده است. با این حال اما سهم سرمایه‌گذاری در بخش سفر و گردشگری از کل سرمایه‌گذاری در مصر بالاتر از سایرین قرار داشته است.

منبع :مهر

فریدالدین ابوحامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحق عطار کدکنی نیشابوری شاعر و عارف نام آور ایران در قرن ششم و آغاز قرن هفتم است. ولادتش به سال 537 در کدکن از توابع نیشابور اتفاق افتاده است.از ابتدای کار او اطلاعی در دست نیست جز آنکه نوشته اند پدر وی در شادیاخ نیشابور، عطار عظیم القدری بود و بعد از وفات او فریدالدین کار پدر را دنبال کرد و دکان عطاری (دارو فروشی) آراسته داشت.

مسلما عطار در آغاز حیات و گویا تا مدتی از دوره ی تحقیق در مقامات عرفانی، شغل دارو فروشی خود را که لازمه ی آن داشتن اطلاعاتی از طب نیز بوده حفظ کرده و در داروخانه سرگرم طبابت بوده است. خود در کتاب خسرونامه گوید:

 

به من گفت ای بمعنی عالم افروز   چنین مشغول طب گشتی شب و روز

 

و باز در مصیبت نامه گفته است:

 

مصیبت نامه کاندوه جهانست        الهی نامه کاسرار عیانست

 

به داروخانه کردم هر دو آغاز  چگونه زود رستم زین و آن باز

 

به داروخانه پانصدشخص بودند       که در هر روز نبضم می نمودند

هنگامی که عطار 76 ساله بود، ایران میدان تاخت و تاز بی رحمانه مغول شده بود. این قوم وحشی، حمله های خود را از سال 616، آغاز کردند و مانند مور و موریانه از آسیای مرکزی به سوی ایران سرازیر شدند و هر بنایی را که سر راه خود می دیدند، ویران و هر جان داری را بی جان می کردند. در کتاب جهان گشای جوینی، درباره این واقعه می گوید:

 

از این وحشت ناک تر، واقعه نیشابور بود؛ زیرا در مدافعاتی که حصاریان این شهر انجام می دادند «تغاجار» داماد چنگیز کشته شده بود و به خون خواهی او، غیر از چهار صد تن پیشه ور که به اسارت بردند، همه اهل شهر را به قتل آوردند و فرمان رسید که شهر را از خرابی، چنان کنند که در آن جا زراعت توان کرد و هیچ کس حتی سگ و گربه را زنده نگذارند و بنا به مشهور در این واقعه، یک میلیون و نیم تن ره سپار دیار نیستی شدند.

عطار بحق از شاعران بزرگ متصوفه و از مردان نام آور تاریخ ادبیات ایران است. کلام ساده و گیرنده ی او که با عشق و اشتیاقی سوزان همراه است، همواره سالکان راه حقیقت را چون تازیانه ی شوق به جانب مقصود راهبری کرده است. وی برای بیان مقاصد عالیه ی عرفانی خود بهترین راه را که آوردن کلام بی پیرایه ی روان و خالی از هر آرایش و پیرایش است، انتخاب کرده و استادی و قدرت کم نظیر او در زبان و شهر به وی این توفیق را بخشیده است که در آثار اصیل و واقعی خود این سادگی و روانی را که به روانی آب زلال شبیه است، با فصاحت همراه داشته باشد. وی اگر چه در ظاهر کلام خود وسعت اطلاع سنائی و استحکام سخن و استادی و فرمانروایی آن سخنور نامی را در ملک سخن ندارد، ولی زبان نرم و گفتار دل انگیز او که از دلی سوخته و عاشق و شیدا بر می آید حقایق عرفان را به نحوی بهتر در دلها جایگزین می سازد و توسل  او به تمثیلات گوناگون و ایراد حکایات مختلف هنگام طرح یک موضوع عرفانی مقاصد معتکفان خانقاه ها را برای مردم عادی بیشتر و بهتر روشن و آشکار می دارد.

 

شاید به همین سبب است که مولانا جلال الدین بلخی رومی که عطار را قـُدوه ی عشاق می دانسته:

 

(هفت شهر عشق را عطار گشت  ما هنوز اندر خم یک گوشه ایم)

 

او را به منزله روح ،و سنائی را چون چشم او معرفی کرده و گفته است :

 

عطار روح بود سنائی دوچشم او ما از پی سنائی و عطار آمدیم

 

و جامی شاعر سخن شناس درباره ی او گفته است: «آن  قدر که اسرار توحید و حقایق اذواق و مواجید در مثنویات و غزلیات وی  اندراج یافته، در سخنان هیچ یک از این طایفه یافته نمی شود.»

اهداف مرکز

طبق اساسنامه مصوب اهداف مرکز عبارتند از : کمک به توسعه فرهنگی و اجتماعی با رویکرد مردم محور، ترویج و انسجام جمعی و گسترش اعتماد اجتماعی و وفاق ملی و تقویت زیر ساخت های توسعه اعم از انسانی، اجتماعی و زیست محیطی و گردشگری، کارآفرینی و امور جوانان و نیز ترویج مثبت اندیشی، هویت یابی و خود باوری با بهره گیری از پتانسیل های قوی و موثر مردمی و توسعه متوازن با تمسک به رهنمود های مقام معظم رهبری نظام

تماس با ما

  آدرس: تهران، خیابان آزادی، بعد از جیحون، پلاک 385، طبقه همکف
  info (@) markaztoseeh.ir
  98.21.66157830+
  98.21.66157822+
با توجه به اینکه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت فهام بوده و در قالب تفاهم نامه ای فرهنگی مدیریت و هدایت سایت توسط مرکز توسعه فرهنگی و اجتماعی استان تهران بعمل می آید .
طراحی سایت : اکسین

Please publish modules in offcanvas position.