این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

امام حسین علیه السلام فرمودند:

 

مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَهِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ

 

آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد.

 

(بحار الانوار ، ج 3 ، ص 397)

 

 

تسلیت عاشورای حسینی و شهادت امام حسین (ع)

خبرگزاری مرکز توسعه:

شعر و ادبيات فارسي

در فرهنگ ما، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می شود. کودک در گاهواره، لالایی می شنود و از همان آغاز به شعر اُنس می گیرد و پس از مرگ نیز، آرایه مزارش، شعری است که برایش می سرایند و چه بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری می سُراید. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما می گذارد.زبان و ادبيات فارسي به عنوان دومين زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ايراني، با هزاران آثار گران سنگ در زمينه هاي مختلف ادبي، عرفاني، فلسفي، كلامي، تاريخي، هنري و مذهبي همواره مورد توجه و اعتقاد ايرانيان و مردمان سرزمينهاي دور و نزديك بوده است.

زندگینامه استاد شهریار ( سید محمد حسین بهجت تبریزی )

بیست و هفتم شهریور ماه بدین سبب روزشعر و ادب فارسی نامیده شده که مصادف است با سالروزدر گذشت استاد سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص و مشهور به شهریار . شاید شهریار را بتوان آخرین شاعر غزل سرای چیره دست در ادب فارسی نامید چرا که پس از او دیگر قالب غزل ، شاعر بزرگی به خود ندیده و علاوه بر این رفته رفته غزل جای خود را به شعر سپید و نیمایی سپرده و خود به شعرای سلف پیوسته است. شهریار شاعر شوریده ای است که همچون بسیاری از اسلاف خویش از عشق زمینی و مجازی ، به عشق آسمانی و حقیقی دست یافت و این عشق سبب شد تا گوهر وجودش در کوره سختی ها بگدازد و بر عیار آن افزوده گردد.

 

 

استاد شهریار در شهریور ماه ۱۲۸۶ هجری شمسی (۱۳۲۵ هجری قمری ) در بازارچه میرزا نصراله تبریز واقع درچای کنار چشم به جهان گشود . دوره کودکی استاد در آغوش طبیعت و روستا سپری شد که منظومه حیدر بابا مولود آن خاطرات است. پـدرش حاجی میرآقا خشگـنابی ، از سادات خشگـناب (روستایی در نزدیک یقره چـمن) و از وکـلای مبرز دادگـستـری تـبـریز و مردی فاضل و خوش محاوره و از خوشنویسان دوره خود و با ایمان و کریم الطبع بود. درسال ۱۳۳۱ (هـ . ق) پدر ، سید محمد حسین را جهت ادامه تحصیل به تبریز باز آورد و او در نزد پدر شروع به فراگیری مقدمات ادبیات عرب نمود و در سال ۱۳۳۲ (هـ . ق) جهت تحصیل اصول جدید به مدرسه متحده وارد شد و در همین سال اولین شعر رسمی خود را سرود و سپس به آموختن زبان فرانسه و علوم دینی پرداخت و از فراگیری خوشنویسی نیز دریغ نکرد که بعدها این تجربه در کتابت قرآن ، ثمر داد . در سیزده سالگی ( سال ۱۲۹۹) اشعار شهریار با تخلص “بهجت” در مجله ادب به چاپ رسید . در بهمن ماه همان سال برای اولین باربه تهران مسافرت کرده و در سال ۱۳۰۰ به واسطه لقمان الملک جراح دردارالفنون به تحصیل پرداخت . شهریار در تهران تخلص خود را پس از دو رکعت نماز و تفال به غزل حافظ به شهریار تغییر داد که باهمان تخلص نیز به شهرت رسید. تغییر تخلص شعری استاد شهریار را دوست ایشان آقای زاهدی چنین تعریف می کند : ” شهـریار نامش سید محـمـد حسین بهـجـت تـبـریـزی است. در اوایل شاعـری ” بهـجـت ” تخـلص می کرد و بعـداً دوباره با فال حافظ تخـلص خواست که دو بـیت زیر شاهـد از دیوان حافظ آمد و خواجه تخـلص او را ” شهـریار” تعـیـیـن کرد:
که چرخ سکه دولت به نام شهـریاران زد
روم به شهـر خود و شهـریار خود باش

شهریار در کنار سرودن شعر و تحصیل در دارالفنون به فراگیری موسیقی و علوم دینی نیز اشتغال داشت . وی از بدو ورود به تهران بااستاد ابوالحسن صبا آشنا شد و نواختن سه تار و مشق ردیف های سازی موسیقی ایرانی را از او فرا گرفت ، و همزمان در مسجد سپه سالار و د رحوزه درس شهید سید حسن مدرس به ادامه تحصیل علوم دینی پرداخت. در سال ۱۳۰۳ با ورود به مدرسه طب ، زندگی شورانگیز و پرفراز و نشیب او آغاز شد . در این سال ها بود که شهریار دل در گرو عشقی نهاد که اگرچه فرجامی نداشت ولی وی را به عشقی والاتر و پرشکوه تر رهنمون شد اوکه تا کـلاس آخر مـدرسهً طب تحـصیل کرده و در چـند مریضخانه هـم مدارج اکسترنی و انترنی را گـذرانده بود ، د رسال آخر به عـلل عـشقی و ناراحـتی خیال و پـیشامدهای دیگر از ادامه تحـصیل محروم شده است و با وجود مجاهـدت هـایی که بعـداً توسط دوستانش به منظور تعـقـیب و تکـمیل این یک سال تحصیل شد، معـهـذا شهـریار رغـبتی نشان نداد و ناچار شد که وارد خـدمت دولتی بـشود. چـنـد سالی در اداره ثـبت اسناد نیشابور و مشهـد خـدمت کرد و از سال ۱۳۱۵ در بانک کـشاورزی تهـران شروع به کار کرد. 

خبرگزاری مرکز توسعه:

غدیر خم نام ناحیه‌ای است بین مکه و مدینه که پیامبر اسلام در حجة الوداع علی را «ولی» پس از خود اعلام کرد. ۱۸ ذی‌الحجه، سالروز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.

غدیر خم» نام ناحیه‌ای است در میان مکه و مدینه که بر سر راه حجاج قرار دارد. غدیر خم نام محلی است که به خاطر وجود برکه‌ای در این محل، که در آن آب باران جمع می‎شده ‌است، به این نام (غدیر خم) شهرت یافته ‌است. غدیر در ۳ - ۴ کیلومتری جحفه واقع شده و جحفه در ۶۴ کیلومتری مکه قرار دارد که یکی از میقاتهای پنجگانه می‌باشد. در جحفه راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر جدا می‌شود. غدیر خم به علت وجود مقداری آب و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان واقع می‌شد اما دارای گرمایی طاقت فرسا و شدید بود.

حضرت محمد ، پیامبر اسلام در بازگشت از آخرین حج خود تمام مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در محلی به نام غدیرخم جمع کرده و علی بن ابی طالب را به عنوان وصی برادر و جانشین خود از جانب خدا معرفی کرد. عبارت معروف «هر آنکس که من مولای او هستم، پس علی مولای اوست» قسمتی از خطابه بلند غدیر است که مورد تایید شیعیان و اهل تسنن است. گرچه در تفسیر «ولی» بین شیعه و سنی اختلاف وجود دارد. در فرهنگ لغت عرب ولی به دو معنی آمده: ۱- دوست؛ ۲- صاحب اختیار به معنای جانشین و امام پس از پیامبر.

خبرگزاری مرکزتوسعه:

محمد زکریای رازی پزشک، فیلسوف و شیمی‌ دان ایرانی، کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) متولد شعبان 251 ه. ق در شهر ری و متوفی به شعبان 313 ه. ق است، پنجم شهریور روز بزرگداشت وی و روز داروساز نامیده شده است.

وی که در جوانی گاهی شعر می ‌سرود، بعدها به زرگری و سپس به کیمیاگری روی آورد و بعد از آسیب چشمش در اثر کار زیاد با مواد شیمیایی و در سنین بالا علم طب را آموخت.

عمده تأثیر رازی در شیمی طبقه‌ بندی او از مواد است، وی نخستین کسی بود که اجسام را به سه گروه جمادی، طبقه بندی کرد. وی در کتاب سرّ الاسرار مواد را به دو دسته فلز و شبه فلز (به گفته او جسد و روح) تقسیم می‌ کند.

در دانش کیمیا و علم شیمی رازی، نگرش ذره یابی یا اتمیسیتی وی برای محققان است. کیمیاگران قائل به تبدیل عناصر به یکدیگر بوده‌اند و این نگرش موافق با نظریه ارسطویی است که عناصر را تغییرپذیر؛ یعنی قابل تبدیل به یکدیگر می ‌داند. لیکن از نظر ذره گرایان عناصر قابل تبدیل به یکدیگر نیستند و نظر رازی هم مبتنی بر تبدیل ناپذیری آنهاست.

کشف ‌های بسیاری به رازی نسبت داده می ‌شود؛ از جمله الکل، اسید سولفوریک، اسید کلریدریک اکسید آرسنیک یا مرگ موش، اسید سیتریک و او نخستین پزشکی است که داروهای سمی آلکالوئیدی ساخت و از آنها برای درمان بیمارانش بهره گرفت.

حوزه شیمی و داروسازی

رازی تحصیل شیمی را پیش از پزشکی شروع کرده‌است و در آن آثاری چشم‌گیر از خود برجا گذاشته‌است. عمده تأثیر رازی در شیمی طبقه‌بندی او از مواد است. او نخستین کسی بود که اجسام را به سه گروه جمادی، نباتی و حیوانی تقسیم کرد. وی پایه‌گذار شیمی نوین است؛ با وجود آن‌که کیمیاگری را باور دارد. هر چند که بعضی از کیمیاگران معاصر در ایران نوعی از تبدل ناقص فلزات را به طلا، تبدل رازی می‌نامند،  ولی چون رازی از دیدگاه مراحل بعدی علم در نظر گرفته شود، باید او را یکی از بنیان‌گذاران علم شیمی بدانیم. در کتاب «سرّ الاسرار» او می‌خوانیم که مواد را به دو دسته فلز و شبه فلز (به گفته او جسد و روح) تقسیم می‌کند و اگر در این زمینه اشتباهاتی می‌کند، چندان گریزی از آن ندارد. برای نمونه جیوه را شبه‌فلز می‌خواند در صورتی که فلز بودن جیوه اکنون آشکار است.

 

در دانش کیمیا و علم شیمی رازی، نکته‌ای که از نظر محققان و مورخان علم ، ثابت گشته ، نگرش ذره یابی یا اتمسیتی رازی است. کیمیاگران ، قائل به تبدیل عناصر به یکدیگر بوده‌اند و این نگرش موافق با نظریه ارسطویی است که عناصر را تغییر پذیر یعنی قابل تبدیل به یکدیگر می‌داند. لیکن از نظر ذره گرایان عناصر غیر قابل تبدیل به یکدیگرند و نظر رازی هم مبتنی بر تبدیل ناپذیری آنهاست و همین علت کلی در روند تحول کیمیایی کهن به شیمی نوین بوده است.

 

کشف‌های بسیاری به رازی نسبت داده می‌شود از جمله :

 

رازی کاشف الکل است.

 

از تأثیر محیط قلیایی بر کانه پیلیت، اسید سولفوریک فراهم کرد و با داشتن اسید سولفوریک بدست آوردن دیگر اسیدها آسان بود.

 

از تأثیر آب‌آهک بر نوشادور (کلرید آمونیوم)، اسید کلریدریک بدست آورد.

 

با اثر دادن سرکه با مس، استات مس یا زنگار تهیه کرد که با آن‌ها را زخم را شستشو می‌دادند

 

از سوزاندن زرنیخ، اکسید آرسنیک یا مرگ موش فراهم کرد.

 

برای نخستین بار از نارنج اسید سیتریک تهیه کرد.

 

او نخستین پزشکی است که داروهای سمی آلکالوئیدی ساخت و از آن‌ها برای درمان بیمارانش بهره گرفت.

 

 

 

 

 

به گزارش "خبرگزاری مرکز توسعه "، در روز پایانی مسابقات وزنه برداری بازی های آسیایی 2018 رقابت های دسته فوق سنگین از ساعت 14 به وقت محلی آغاز شد. بهداد سلیمی و سعید علی حسینی 2 نماینده ایران به همراه 5 وزنه بردار دیگر در این دسته روی تخته رفتند.

 

 

در حرکت یکضرب بهداد سلیمی  رئیس سازمان ورزشی مرکز توسعه با 200 کیلوگرم کار خود را آغاز کرد و در مهار این وزنه موفق بود. او که در حرکت دوم ناموفق عمل کرد، در حرکت سوم خود با مهار 208 کیلوگرم به کار خود پایان داد.

سلیمی پس از مهار وزنه ۲۵۳ کیلوگرم،کفش هایش را درآورد و وزنه را بوسید و با دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. او در حالی که این تصمیم را گرفت که توانست سومین مدال طلای خود را در ادوار بازی های آسیایی بگیرد.

به گزارش خبرگزاری مرکز توسعهامداد امروز یکشنبه زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر تازه‌آباد از توابع استان کرمانشاه را لرزانداین زلزله در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داد و شدت آن به‌اندازه‌ای بود که اغلب شهرستان‌های کرمانشاه آن را احساس کردند و به بیرون از منزل هجوم آوردند.

زلزله بامداد امروز کرمانشاه تاکنون سه کشته و ۲۴۳ مصدوم داشته است، مسئولان از اعزام ۲۴ تیم ارزیاب به منطقه خبر داده‌اند و برق برخی روستاها که قطع بود حالا وصل شده است.علاوه بر کرمانشاه، اغلب ساکنان شهرستان‌های استان ایلام و شهرستان کوهدشت در استان لرستان هم این زمین‌لرزه را احساس کردند.

پس از زمین لرزه تازه‌آباد که ساعت ۲:۴۳ دقیقه بامداد امروز یکشنبه رخ داد، تا کنون ۴۳ پس لرزه به ثبت رسیده است. ۲۲ پس لرزه بالای ۳ ریشتر بوده است که بزرگترین آن ۴.۱ ریشتر ساعت ۳:۵۵ دقیقه و در عمق ۱۲ کیلومتری زمین روی داده است.

در پی زمین لرزه تازه آباد ۳ نفر کشته و ۲۴۳ نفر مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری مرکز توسعه:


وزنه بردار دسته 94 کیلوگرم ایران با شکستن رکورد یک ضرب، مدال طلای بازی های آسیایی را به دست آورد.

سازمان فرهنگی ورزشی مرکز توسعه این موفقیت را به وی و جامعه ورزشی تبریک می گوید.

به گزارش "خبرگزاری مرکز توسعه ":

 در 5 روز ابتدایی مسابقات آسیایی اندونزی کاروان ورزشی ایران صاحب 27 مدال شد که حسن یزدانی، علیرضا کریمی و پرویز هادی در کشتی آزاد، محمدعلی گرایی و حسین نوری در کشتی فرنگی، سعید رجبی و میرهاشم حسینی درتکواندو، محسن محمدسیفی و عرفان آهنگریان و رضا علیپور در سنگنوردی 10 مدال خوش‌رنگ طلا را به دست آوردند. کوروش بختیاری و مرجان سلحشوری، پومسه کاران تکواندو، زهرا کیانی در بخش تالوی ووشو، الهه و شهربانو منصوریان، فرود ظفری در ووشو، تیم شمشیربازی سابر، رویینگ 4 نفره زنان و امیرمحمد بخشی درتکواندو 9 مدال نقره کسب کردند. همچنین رضا اطری در کشتی آزاد، علی پاکدامن از تیم ملی شمشیربازی، فرزان عاشورزاده از تکواندو، مهرداد مردانی و محمدرضا گرایی از کشتی فرنگی، مه لقا جام بزرگ از تیراندازی،تیم رویینگ 2 نفره زنان و ناهید کیانی از تکواندو 8 مدال برنز را بر گردن آویختند.

ایران در روز ششم ٢ مدال طلا توسط تیم هاى ملى کبدى مردان و زنان و ٢ نقره توسط نازنین ملایى در رویینگ تک نفره و تیم رویینگ ٢ نفره سبک وزن زنان کسب کرد و در مجموع با ١٢ طلا، ١١ نقره و ٨ برنز در رده چهارم جدول مدال ها قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری مرکز توسعه  و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی،فصل نخست پژوهش های باستان شناسی سرقلعه لواسان با هدف تعیین عرصه، پیشنهاد حریم و پیگردی دیوارهای موجود قلعه آغاز شد.

 

تپه سرقلعه لواسان با وسعتی در حدود یک هکتار در شمال شرقی روستای لواسان بزرگ و در 20 کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است.با توجه به قرارگیری این تپه قلعه در بافت روستای لواسان بزرگ و گسترش ساخت و سازها به سمت تپه و از طرفی دیگر تصرف های صورت گرفته در عرصه تپه سرقلعه و ساخت و سازهای متعدد غیرقانونی و همچنین کاشت درخت روی بخشی از عرصه توسط اهالی روستا این برنامه  در اولویت پژوهش های باستان شناسی قرار گرفت.

 

به گزارش خبرگزاری مرکز توسعه:

علیرضا کریمی» آزادکار وزن 97 کیلوگرم ایران در پایان رقابت‌های روز نخست کُشتی آزاد قهرمانی بازی‌های آسیایی 2018 در اندونزی، با غلبه بر تمامی حریفان، مدال طلای این رقابت ها را بر گردن آویخت.

 

«حسن یزدانی» کشتی گیر دیگر ایرانی نیز در وزن 86 کیلوگرم به مدال طلا رسید.

 

 

کاروان ورزشی ایران با 280 ورزشکار مرد و 98 ورزشکار زن در این دوره از بازیها حضور دارد. نمایندگان ایران در 42 ماده ورزشی به مصاف حریفان خود می روند.

 

در این بازی ها بیش از 11 هزار ورزشکار از 45 کشور آسیایی شرکت دارند.

اهداف مرکز

طبق اساسنامه مصوب اهداف مرکز عبارتند از : کمک به توسعه فرهنگی و اجتماعی با رویکرد مردم محور، ترویج و انسجام جمعی و گسترش اعتماد اجتماعی و وفاق ملی و تقویت زیر ساخت های توسعه اعم از انسانی، اجتماعی و زیست محیطی و گردشگری، کارآفرینی و امور جوانان و نیز ترویج مثبت اندیشی، هویت یابی و خود باوری با بهره گیری از پتانسیل های قوی و موثر مردمی و توسعه متوازن با تمسک به رهنمود های مقام معظم رهبری نظام

تماس با ما

  آدرس: تهران، خیابان آزادی، بعد از جیحون، پلاک 385، طبقه همکف
  info (@) markaztoseeh.ir
  98.21.66157830+
  98.21.66157822+
با توجه به اینکه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت فهام بوده و در قالب تفاهم نامه ای فرهنگی مدیریت و هدایت سایت توسط مرکز توسعه فرهنگی و اجتماعی استان تهران بعمل می آید .
طراحی سایت : اکسین

Please publish modules in offcanvas position.