این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

خبرگزاری مرکز توسعه :

دهم مهر ماه امسال در پی برپایی نمایشگاهی از آثار تاریخی ایران در موزه درنتس هلند، آثاری از هلندی ها نیز به موزه ملی ایران آمد که شامل ۳۳۱ اثر تاریخی و هنری بود و در میان آنها یکی از آثار برای ایرانی ها جالب تر و جذاب تر بوده است. این اثر متعلق به یک مرد مومیایی شده بود. جذابیت مومیایی ها از آن جهت است که در ایران سنت مومیایی شدن هیچ گاه وجود نداشته و بدین ترتیب این نوع تدفین جذاب به نظر می رسد. اما آنچه که این مومیایی را از مردان نمکی زنجان و مومیایی های دیگر متمایز کرده ، این است که این مرد به صورت طبیعی در مرداب مومیایی شده است. تدفین اموات در مرداب ها و باتلاق ها یک مراسم آیینی بین هلندی ها بوده است.

در میان آثار به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه آثار هلند، یک تابلو لیتوگراف با استفاده از جوهر سیاه مداد شمعی، قلم و جوهر وجود دارد که یک طرح به نام فرسوده از سری طرح های ونگوگ از فردی بازنشسته و کهنه سرباز در نوانخانه ای محلی واقع در لاهه است. این طراحی اجرای مجدد یک طرح و آبرنگ است که ون گوگ یک سال پیش از آن ترسیم کرده بود او برای ترسیم «فرسوده» از  نقاشی «یکشنبه در بیمارستان چلسی » اثر یک هنرمند دیگر الهام گرفته بود. از این لیتوگرافی هفت نسخه سنگی تولید شده که از میان آنها این نمونه دارای زیر نویس «در دروازه ابدیت» است. این زیر نویس دست خط ون گوگ است.

۵۶۰ شی تاریخی در ۳۳۱ ردیف از موزه درنتس شهر آسن در هلند در سه گالری «باستان‌شناسی از دوره پارینه سنگی میانه تا اوایل قرون وسطی (۸۰۰ – ۴۵۰۰ میلادی)»، «سفال» و «تابلوهای نقاشی (قرون ۱۹ –۲۰ میلادی)» به نمایش درآمده‌اند، برخی از تابلوهای به نمایش درآمده منحصر به فرد هستند مانند تابلوی  «چشم‌انداز خانه روستایی در درنته ۱۸۹۴» که مسئولان موزه درنتس سال گذشته از نهاد دیگری خریداری کرده‌اند، اما تا قبل از انتقال آن به ایران، در هیچ کدام از تالارها یا نمایشگاه‌های هلند نمایش داده نشده بود و ایرانی ها برای اولین بار شاهد آن هستند.

خبرگزاری مرکزتوسعه:

 

 

نهصد و نود و پنج سال پیش، یاران «حسن صباح» با ساخت سیستم سدسازی و آبرسانی در ارتفاع بیش از ۲۰۰ متری در دل کوه‌های الموت و روی کمر شتر خوابیده‌ی منطقه، تاریخ را در این منطقه ثبت کردند.

عطاءالملک جوینی نویسنده کتاب تاریخ جوینی، وقتی به این نقطه می‌آید، توصیف می‌کند که این صخره مانند یک شتر خوابیده است و سپاه مغول براساس متون از "اندژ" به "شهرک" و سپس به "توان" می‌آیند و در نتیجه با استقرار لشکر هلاکوخان، این منطقه را تسخیر می‌کنند.

متون به ما می‌گویند یاران حسن صباح از چشمه "کلدر" آب به بالا برده می‌شود و در زمان جانشین‌هایش حتی سیستمی تعبیه می‌شود که آب در قلعه می چرخد.

براساس بررسی‌های میدانی انجام شده، یکسری گمانه‌زنی‌هایی در مسیر چشمه‌های پیرامون انجام دادیم که آب از کدام نقطه می‌تواند بالا برود..

تنها شیاری که امکان آن وجود وجود داشته در همین نقطه – میانه‌ی دو کوهان کوه که به شتر خوابیده تعبیر شده است- ، در همه‌ی مسیر لوله‌ها و تنبوشه‌های سفالی قرار داشته و از طریق آن آب در جریان  بوده است.

 

 

خبرگزاری مرکز توسعه:

عمده هدف در این کاوش آسیب‌شناسی آثار تاریخی شهر اوجان و نیز مطالعه و تبیین قابلیت‌های گردشگری در این منطقه است و در فصل دوم، کاوش برج غربی و همینطور پیداکردن دیواره سنگی اطراف قلعه در تپه های مجاور انجام خواهد شد. 

شهر اوجان یکی از شهرهای آذربایجان در دوره سلجوقیان و ایلخانان مغول بوده که در حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است، به‌طوری که غازان خان، پادشاه مغول در دوره ایلخانی در این شهر ساخت‌وسازهایی انجام داده و آن را دارالاسلام نامیده است.

گفتنی است، محوطه بزرگ تاریخی اوجان در جنوب شهر بستان‌آباد فعلی در غرب روستای اشرف آباد و در ساحل شرقی رودخانه اوجان چای و در مرکز چمن اوجان واقع‌شده بود که در پی حوادث مختلف از جمله زلزله و جنگ‌های مختلف در حال حاضر از این شهر مهم آثار اندکی به‌جای مانده است.

 

 

به گزارش خبرگزاری مرکز توسعه و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، برای  نخستین بار بقایای یک انسان نئاندرتال به صورت قطعی در کشور ایران کشف شد. یک دندان متعلق به کودک نئاندرتال برای نخستین بار در پناه گاه صخره ای باوه یوان در استان کرمانشاه کشف شده است.

دندان کشف شده یک دندان شیری متعلق به کودکی شش ساله است که به همراه دست افزار های سنگی مربوط به دوره پارینه سنگی میانی در کاوش های علمی بدست آمده است. این دندان و بر اساس آزمایش های سن سنجی مطلق رادیو کربن ۱۴، دارای سنی مابین ۴۲ تا ۴۵ هزار سال است و این نئاندرتال متعلق به جوامع نئاندرتال نزدیک به عصر حاضر محسوب می شود

دندان کشف شده از پناهگاه صخره ای باوه یوان، از جمله دندانهای نادر شیری کودک نئادرتال است که به شکل علمی در جهان ثبت شده است.

خبرگزاری مرکز توسعه:

 

 

 

ابتکار "بپا خيزيد علیه فقر و برای آرمان های توسعه هزاره اقدام کنید" به مناسبت روز بین المللی محو فقر 17 اکتبر برابر با 25 مهر ماه در سراسر جهان برگزار می شود.

 

فقر، معضل اجتماعی رو به رشد است که همه جوامع بشری اعم از کشور های کم تر توسعه یافته یا در حال توسعه و حتی کشورهای توسعه یافته نیز به نحوی با آن رو به رو هستند. بنابراین جوامع مختلف متناسب با ارزش ها و اهدافی که مد نظر دارند برنامه های بلند مدت و کوتاه مدتی برای ریشه کنی فقر در نظر گرفته اند.

 

محققان ریشه بسیاری از خشونت ها، جرم ها و جنایات را فقر دانسته است و معتقد اند افرادی که در معرض مصیبت و گرفتاری های معشیتی و اقتصادی اند بیشتر دست به این کارها می زنند. در مجموع دامنه تاثیرات فقر بسیار گسترده است و شامل حوزه های اجتماعی و فرهنگی نیز می شود و باید در حل این مشکل به این موضوع توجه داشت و از منظر های مختلف به آن رسیدگی کرد تا به نتیجه مطلوبی دست یافت.

 

مرکز توسعه فرهنگی و اجتماعی  به عنوان سازمانی مردم نهاد برنامه های مختلفی در جهت مبارزه با فقر و توسعه پایدار در دست انجام و اجرا دارد . یکی از برنامه های این مرکز طرح "همه با هم برای خدا " برای کمک به تحصیل کودکان کار است که در استان تهران و استان البرز در حال اجراست .

راهکاری مختلفی تا به امروز برای ریشه کنی فقر ارائه شده است در زمینه توسعه اقتصادی اقداماتی چون تاسیس نظام بانکی،کاهش فاصله ی دهک های درآمدی، افزایش حداقل دستمزد، افزایش کار آفرینی، برقراری نظام مالیات و... صورت گرفته است و در زمینه توسعه اجتماعی اقداماتی چون برقراری بیمه همگانی، دسترسی افراد به آب آشامیدنی، بالا بردن سطح رفاه زندگی، برقراری عدالت اجتماعی، افزایش سلامت و بهداشت فردی و جمعی و موارد دیگر که هر کدام به نوبه خود جای بررسی دارد تا موفقیت یا عدم موفقیت آن ها به اثبات برسد

 

خبرگزاری مرکزتوسعه:

استاندارد و استاندارد کردن، از پایه های علم و فن آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی بسزا دارد. استاندارد عبارت است از: نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون و تجربه های بشری که به صورت قواعد، مقررات و نظام هایی به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه جویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار رود.

با اجرای قوانین و مقررات استاندارد، نقشه ها و طرح های مربوط به تولید محصولات بر اساس نظام دقیق بازیابی سریع، طبقه بندی و بایگانی می شود؛ همکاری میان واحدهای گوناگون هر سازمان یا کارخانه برای پیشبرد فرآیند تولید میسر می گردد؛ تفاهم کارکنان در مسائل فنی تحقق می پذیرد و سرانجام با تولید کالای کیفیت دار و بسته بندی مطلوب، رضایت مصرف کنندگان نیز جلب می شود. به این ترتیب، استاندارد، شالوده استواری را برای پیشبرد و توسعه صنعت و اقتصاد فراهم می سازد.

استاندارد، مطمئن ترین مسیر توسعه کشور

در جهان صنعتی امروز، همه چیز در حال تحول است. در این عرصه، استانداردهای جدیدی که به مدیریت کیفیت موسوم است، فقط به نتیجه محصول نهایی بسنده نمی کند، بلکه خط تولید را از ابتدا تا انتها زیر نظر می گیرد. این مدیریت برنامه ریز و هدفمند، پویایی را به بخش های سازمانی هدیه می دهد. سرمایه گذاری در راه بهبود کیفیت کالاهای تولیدی برای پاسخ گویی به نیازهای مصرف کنندگان داخلی و راه یابی کالاها به بازارهای جهانی و کاهش واردات، مهم ترین اصل در توسعه اقتصادی است. هر کشور در حال توسعه که افزایش و بهبود ظرافت صنعتی را در رأس برنامه های خود قرار داده باشد، درمی یابد که استاندارد کردنِ شاخص های تولید و خدمات و همچنین سنجش و کنترل کیفیت محصولات، از جمله نکات اصلی در برنامه های توسعه است.

خبرگزاری مرکز توسعه:

سرباز هخامنشی که حدود ۸۰ سال پیش به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بود، به کشور برگردانده شد.

سر سرباز هخامنشی یکی از چندین سنگ برجسته منقوش به سربازان هخامنشی از پلکان شرقی کاخ آپادانا مجموعه تخت جمشید است و زمانی که آن را از پله شماره ۱۹ پلکان شرقی کاخ آپادانای تخت جمشید دزدیدند( احتمالا در سال ۱۳۳۶ شمسی) کسی نفهمید چطور، چه زمان و چه کسی آن را ربود. تا اینکه فردی به نام خانم برنت در سال ۱۹۷۴ سر سرباز هخامنشی را از یک حراجی با عنوان« حراجی ساتبی نیویورک » خرید و این اثر دزدیده شده را به مدت ۳۰ سال در اختیار خود نگه داشت.

 اکتشاف اولیه پرسپولیس در زمان پهلوی اول به موسسه مطالعات شرقی دانشگاه شیکاگو سپرده شده بود و در عکس‌هایی که این دانشگاه در نیمه سال‌های ۱۹۳۰ میلادی از پرسپولیس و اشیاء اکتشافی گرفته شده است، عکس‌هایی نیز از این مجسمه در کنار بنای راه‌پله‌ای در تخت جمشید که این بخش از مجسمه از آن جدا شده بود نیز گرفته بوده‌اند.

این نقش برجسته سرباز هخامنشی سرانجام  به ایران بازگشت و سفر ۹۰ ساله‌ عجیب‌اش به دور دنیا پایان یافت و قرار است بزودی در محلی که حدود ۲۵۰۰ سال نصب بوده، بازگردانده شود.

خبرگزاری مرکز توسعه:

جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولوی و مولانا و رومی در ششم ربیع الاول سال 604 هجری در شهر بلخ دیده به جهان گشود. مولوی از مشهورترین شاعران ایرانی‌تبار پارسی‌گوی است نام کامل وی «محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» بوده و در دوران حیات به القاب «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» نامیده می‌شده‌است. در قرن‌های بعد (ظاهراً از قرن ۹) القاب «مولوی»، «مولانا»، «مولوی رومی» و «ملای رومی» برای وی به کار رفته‌است و از برخی از اشعارش تخلص او را «خاموش» و «خَموش» و «خامُش» دانسته‌اند. زبان مادری وی پارسی بوده است.

هر چند که مولوی در طول زندگی شصت و هشت ساله خود با بزرگانی همچون محقق ترمذی، شیخ عطار، کمال الدین عدیم و محی الدین عربی حشر و نشرهایی داشته و از هر کدام توشه‌ای براندوخته ولی هیچکدام از آنها مثل شمس تبریزی در زندگیش تاثیر گذار نبوده تا جائیکه رابطه‌اش با او شاید از حد تعلیم و تعلم بسی بالاتر رفته و یک رابطه عاشقانه گردیده چنانکه پس از آشنایی با شمس، خود را اسیر دست و پا بسته شمس دیده است.

آثار مولانا
- مثنوی معنوی:   مثنوی معنوی که به زبان فارسی می باشد.
- غزلیات شمس: غزلیات شمس غزلیاتی است که مولانا به نام مراد خود شمس سروده است.
- رباعیات: حاصل اندیشه‌های مولاناست.
- فیه ما فیه: که به نثر می‌باشد و حاوی تقریرات مولانا است که گاه در پاسخ پرسشی است و زمانی خطاب به شخص معین.
- مکاتیب: حاصل نامه‌های مولاناست.
- مجالس سبعه: سخنانی است که مولانا در منبر ایراد فرموده است.

 

درگذشت مولوی
بالاخره روح ناآرام جلاالدین محمد مولوی در غروب خورشید روز یکشنبه پنجم جمادی الاخر سال 672 هـ قمری بر اثر بیماری ناگهانی که طبیبان از درمان آن عاجز گشتند به دیار باقی شتافت.

 

خبرگزاری مرکز توسعه:

اگرچه صلح از کهن ترین آرمانهای بشر است، تاریخ بشر مشحون از درگیریها، تعارضات و برخوردهاست. بروز دو جنگ ویرانگر و خسارت بار به فاصله کوتاهی از هم در نیمه اول قرن بیستم، جامعه بین المللی و افکار عمومی را تکان داد و سبب شد سیاست مداران و حقوقدانان در صدد پیداکردن راهی برای کاهش تهدیدات و آرامش در جامعه بین المللی برآیند. شاید بدون اغراق بتوان گفت امروزه اولین و مهمترین هدف کشورها در روابط بین المللی، آرامش و برقراری صلح و امنیت است. تا قبل از تحولات اخیر در روابط بین المللی، منبعث از نگاه نظامی که اصطلاحاً نظام وستفالیایی نامیده می شود صلح و امنیت به معنای رعایت اصول حق حاکمیت، برابری حقوق، رعایت مصونیت کشورها و نمایندگان آنان، احترام به تمامیت ارضی کشورها، عدم مداخله در امور داخلی آنان و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات تلقی میشده است. در این دیدگاه، به امنیت بین المللی نگاهی محدود میشد که حیطه آن محدود به مرزهای دولت ها بود. از این زاویه، حاکمیت و استقلال دولت ها مهمترین رکن امنیت بین المللی تلقی می شد. اگر تهدیدی بود عمدتاً نظامی و غالباً این تهدیدات از طرف دولتهای دیگر بود و مسئول اولیه تأمین امنیت نیز خود دولت ها یا متحدان آ نها تلقی می شدند. منظور از صلح و امنیت در روابط بین الملل، آرامش و ثبات در جامعه جهانی است. امنیت نیز عمدتا به نوعی احساس روانی اطلاق میشود که در آن به علت فقدان ترس، وضعیت آرامش و اطمینان خاطر حاصل میشود. عللی که ممکن است سبب ترس و اختلال در صلح و آرامش شوند بسیار متعدد و متنوع اند و با گذر زمان تغییر می کنند. مثلاً امروزه اتفاقاتی همچون گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی، امنیت خاطر بشر را بر هم زده است درصورتی که پنجاه سال پیش، چنین چیزی قابل تصور نبود. این بدان دلیل است که با گذر زمان، ساختار جوامع بشری پیچیده تر شده و وابستگی افراد بشر و جوامع مختلف به یکدیگر افزون تر شده است. هنگامی که رهبران جهان در سال 1945 در سانفرانسیسکو برای تشکیل ملل متحد دور هم جمع شدند اذهان آن ها عمدتاً متوجه صلح و امنیت بین المللی بو د. در واقع اولین خط مقدمه منشور به ضرورت حفظ نسلهای آینده از خطرات جنگ اشاره می کند. برای تحقق این هدف بود که مؤسسین سازمان، قدرت ایجاد نظام امنیت دسته جمعی را برای حفظ صلح و امنیت بین المللی به سازمان اعطا کردند. در این نظام، تهاجم علیه یکی از اعضا، تجاوز علیه همه تلقی می شود. این اختیارات اجرایی در شورای امنیت متمرکز شده است.1

  1. High Level Panel on Threats ; Challenges and Change; A More secure World; Our

Shared Responsibility;p11UN;GA;59th Session; UN Doc.A//59/656.

 

امام حسین علیه السلام فرمودند:

 

مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِیَهِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما یَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما یَحذَرُ

 

آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و نگرانیها به او رو می آورد.

 

(بحار الانوار ، ج 3 ، ص 397)

 

 

تسلیت عاشورای حسینی و شهادت امام حسین (ع)

اهداف مرکز

طبق اساسنامه مصوب اهداف مرکز عبارتند از : کمک به توسعه فرهنگی و اجتماعی با رویکرد مردم محور، ترویج و انسجام جمعی و گسترش اعتماد اجتماعی و وفاق ملی و تقویت زیر ساخت های توسعه اعم از انسانی، اجتماعی و زیست محیطی و گردشگری، کارآفرینی و امور جوانان و نیز ترویج مثبت اندیشی، هویت یابی و خود باوری با بهره گیری از پتانسیل های قوی و موثر مردمی و توسعه متوازن با تمسک به رهنمود های مقام معظم رهبری نظام

تماس با ما

  آدرس: تهران، خیابان آزادی، بعد از جیحون، پلاک 385، طبقه همکف
  info (@) markaztoseeh.ir
  98.21.66157830+
  98.21.66157822+
با توجه به اینکه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت فهام بوده و در قالب تفاهم نامه ای فرهنگی مدیریت و هدایت سایت توسط مرکز توسعه فرهنگی و اجتماعی استان تهران بعمل می آید .
طراحی سایت : اکسین

Please publish modules in offcanvas position.