این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

سوم اردیبهشت، روز بزرگداشت شیخ بهایی، شاعر، فیلسوف و ریاضیدان قرن دهم هجری را روز معمار نامیده‌اند ؛ برخی معماران براین باورند که خانه‌های امروز ما، تنها به یک سرپناه تبدیل شده و از معنا و مفهوم بی‌بهره‌اند

خبرگزاری مرکزتوسعه :

چیزی که در معماری امروز به آن توجه نمی‌شود، «خانه اندیشی» است. به این معنی که بسیاری از معماران ما روی پروژه‌های مسکونی کار می‌کنند و آنچه می‌سازند از روح آرامش و آسایش تهی است در حالی که خانه، معنا و مفهوم خود را دارد و در درجه نخست،  باید آرامشگر روح باشد. به عبارت دیگر، یک بخش از پرخاشگری، ناآرامی و اضطراب در برخی به معماری خانه ها  برمی‌گردد .

نوستالژی، یکی از عواملی است که موجب می‌شود همه ما خانه‌های قدیمی‌را دوست داشته باشیم. انگار هنوز هم که هنوز است، بخش‌هایی از ما در این خانه‌ها باقی مانده اما این همه ماجرا نیست. خانه‌های قدیمی، هویت دارند در حالی که خانه‌های امروز از معنا و مفهوم تهی شده اند.

یک زمان خانه‌ها، حیاط مرکزی داشت و حوض کاشی آبی؛ صدای آب به اهل خانه آرامش می‌داد و درختانی که دورتادور حیاط کاشته شده بود، نشان دهنده پیونده انسان با طبیعت و احترام او به محیط زیست بود اما شرایط امروز متفاوت شده؛ دیگر کمتر کسی می‌تواند در یک خانه- باغ زندگی کند و شرایط جدید، ملزومات خاص خود را دارد اما معماران می‌توانند تدبیری بیندیشند تا خانه‌ها فقط به یک سرپناه تبدیل نشوند برای مثال می‌توان از فضاهای مشاع بهره برد و حیاط مرکزی را به طبقات منتقل و  با استفاده از رنگ،  آپارتمان‌های کوچک را به فضایی دلنشین و آرام تبدیل کرد

 

ممکن است برای بسیاری تغییرات آب و هوایی همانند یک مشکل جزئی و کم اهمیت باشد، اما در حقیقت این چالش و مشکل عظیم تا پیش از این مردم، حیوانات، گیاهان و مکان هایی دوست داشتنی در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.
 
مراسم "روز زمین" برای نخستین بار در سال 1970 برگزار شد و بر اساس آن جنبش های زیست محیطی مدرن شکل گرفتند. برگزاری این مراسم 20 میلیون آمریکایی را روانه خیابان های این کشور کرد که خواستار پایان دادن به تخریب محیط زیست بوده و در نهایت شکل گیری سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا و مسیر حرکت به سوی هوای پاک، آب پاک و حفاظت از گونه های در معرض خطر را هموار کرد. امروزه بیش از یک میلیارد نفر در 193 کشور جهان هر ساله مراسم روز زمین را برگزار می کنند. روز زمین به طور مداوم گسترش یافته و موجب شکل گیری جنبش های زیست محیطی شده است.

طی سالیان گذشته، شبکه روز زمین در زمینه آموزش و پرورش زیست محیطی و مدارس سبز پیشرو بوده است. همچنین کاشت میلیون ها اصله درخت در سراسر جهان به ویژه در مکان هایی که نیاز جدی به افزایش درختان داشته اند، گسترش اقتصاد سبز نوظهور و حفاظت از زمین های طبیعی از دیگر اقدام های این روز   است. 

اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی ایرانیان همزمان با سالروز تولد شیخ اجل سعدی شیرازی كه فرهنگوران او را به‌عنوان استاد سخن می‌شناسند،یادروز سعدی نام گرفته است

استاد سخن در مرحله‌ای از زندگی به سیر و سیاحت در بیشتر كشورهای اسلامی پرداخت، به بلخ و غزنه رفت، به گجرات در هندوستان سفر كرد و با تجربه برهمن‌های هند آشنا شد و در دهلی زبان هندی را فرا گرفت.

در این دوران سعدی از طریق دریا به یمن و حبشه و سپس به كشورهای عربی رفت وپس اززیارت كعبه‌مدتی در شام به ویژه در دمشق،بعلبك لبنان‌و بیت‌المقدس ساكن شد.

سعدی پس از سفرهای بسیار به شیراز بازگشت و تجارب خود را به نگارش در آورد این شاعر گرانمایه در سال 655 هجری زیباترین و لطیف‌ترین شعرهای خود یعنی بوستان را در ده باب سرود و در آن به مهم‌ترین مسایل اخلاقی و انسانی مانند عدل، احسان، عشق ، تواضع ، قناعت ، شكر و توبه پرداخت.

سعدی همچنین در سال 656 اثر دیگر خود یعنی گلستان را به رشته تحریر در آورد كه آمیزه‌ای از نظم و نثر و مجموعه حكایاتی است كه سعدی موضوع آن را تجربه كرده یا ساخته ذهن او است.

در كنار همه‌اوصافی كه برای سعدی به عنوان شاعر پر آوازه‌ی ایرانی، آورده اند بسیاری سعدی را به عنوان پیام آور انسانیت می‌شناسند

سعدی سفیر انسانیت ، همبستگی و همزیستی است و برای گفت وگوی فرهنگ ها و تمدنها با اشعار زیبای خود زمینه‌سازی كرده است.ازاین رو استاد سخن در اشعار خود به عالم معنویت ، عرفان و فلسفه ورود كرده است و به بیان دردها و مشكلات بشریت و ارائه راه حل پرداخته است.

تاثیر پذیری شاعران سرزمین‌های دیگر از شعر و ادبیات سعدی نیز موضوعی است كه در پژوهش‌های مختلف به آن پرداخته شده است.

افراد اندیشمند و ادیبان بسیاری پیش از سعدی شیرازی ظهور كردند اما تاثیر سعدی در عرصه اخلاق و ادبیات ایران و جهان اسلام بیش از همه بوده است.

شیخ اجل و دو كتاب گلستان و بوستان او در تار و پود اندیشه و فرهنگ ایرانیان رسوخ كرده است و با سپری شدن قرن‌ها از وفات وی همچنان به عنوان شخصیت تاثیرگذار بر شعر و ادبیات فارسی مطرح است

در هر حال از سعدی باید به عنوان جان مایه فرهنگ ایرانی و حرمت قلم یاد كرد ، بی‌شك سعدی از پیشگامان عرصه‌ای است كه اینك پس از گذشت قرن ها روندگان بیشماری یافته است ، این شاعر گرانمایه نه یك شاعر كه جان‌مایه یك فرهنگ،نه یك مصلح كه روح یك ملت و نه یك نویسنده كه خود حرمت قلم است و متن تاریخ فرهنگ این سرزمین را با نشان‌های بایسته خویش آذین بسته است.

در طول قرن‌های گذشته در ایران و خارج از ایران كسانی كه زبان و ادب فارسی آموخته‌اند، همگی از بركت وجود سعدی و آثار گرانبهای وی چون گلستان بوده است و این ارزشها است كه پاسداشت نام و یاد سعدی را پیش از پیش ضروری ساخته است

طبق آخرین گزارش شورای سفر و گردشگری جهانی، در سال ۲۰۱۷ گردشگری ایران توانسته ارزش افزوده‌ای حدود ۳۰.۷ میلیارد دلار معادل ۷.۳ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری مرکز توسعه ، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در مطلبی براساس آخرین گزارش شورای سفر و گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۷ نوشته است: صنعت سفر و گردشگری از طریق اثر بر GDP و اشتغال بر اقتصاد کشورها تاثیرگذار است. این اثرگذاری به طور مستقیم، غیرمستقیم و القا شده واقع می‌شود. در ایران نیز بخش سفر و گردشگری بر اقتصاد کشور از این سه طریق اثرگذار است. آثار مستقیم گردشگری شامل اثراتی است که به طور مستقیم منجر به تغییر در تولید ناخالص داخلی و اشتغال می‌شوند. آثار غیرمستقیم گردشگری شامل هزینه‌هایی است که به طور غیرمستقیم بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال در کشور اثر می‌گذارد و آثار القایی نیز شامل مخارج مستقیم و غیرمستقیم کارکنان آن صنعت است.

براساس آمارها، در سال ۲۰۱۷ بخش سفر و گردشگری ایران توانسته ارزش افزوده‌ای حدود ۳۰.۷ میلیارد دلار معادل ۷.۳ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور ایجاد کند. در سال ۲۰۱۸ نیز انتظار می‌رود ارزش افزوده این بخش رشد ۶.۷  درصدی را تجربه کند؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود طی ۱۰ سال آتی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ متوسط رشد سالانه اثر سفر و گردشگری بر تولید ناخالص داخلی معادل  ۲.۸ درصد رقم بخورد.

میزان اشتغال ایجاد شده توسط سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۶ میلیون شغل بوده است که این رقم سهمی‌ بیش از  ۶ درصدی از کل اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد. طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۱۸  میزان اشتغال سفر و گردشگری نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد ۴.۹ درصدی خواهد داشت و در ده سال آینده متوسط رشد سالانه‌ای معادل ۱.۵ درصد را رقم خواهد زد.

از لحاظ مقایسه ایران با چندی از کشورها می‌توان گفت میزان ارزش افزوده تولید شده در بخش سفر و گردشگری ترکیه بیش از ۳ برابر ایران بوده اما میزان اشتغال ترکیه در این صنعت تنها ۱.۳ برابر ایران است.

اثر مستقیم سفر و گردشگری بر تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۱.۸ میلیارد دلار معادل ۲.۸ درصد از GDP  بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ با رشد ۷.۴ درصدی همراه باشد.

طبق پیش‌بینی‌ها از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ اثر مستقیم سفر و گردشگری بر تولید ناخالص داخلی با متوسط رشد سالانه ۲.۸ درصدی همراه خواهد بود. نمودارهای زیر به مقایسه وضعیت ایران با برخی کشورهای جهان می‌پردازد. براساس آن، میزان اثر گردشگری بر GDP در ترکیه تقریبا ۳۳ برابر ایران بوده و انتظار می‌رود طی ۱۰  سال آتی متوسط رشد سالانه به نسبت بالاتری در مقایسه با ایران داشته باشد.

در سال ۲۰۱۷ سفر و گردشگری به طور مستقیم ۵۵۲ هزار و ۵۰۰ شغل در ایران ایجاد کرده که این میزان اشتغال سهمی‌۲.۱ درصدی از کل اشتغال کشور را داشته است. در عین حال انتظار می‌رود میزان اشتغال مستقیم سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۸ با رشد همراه باشد. طی ۱۰ سال آتی اثر مستقیم گردشگری بر اشتغال به طور متوسط سالانه معادل ۱.۳ درصد افزایش خواهد داشت که در مقایسه با بسیاری از کشورها این رقم بسیار کوچک است.

با مقایسه وضعیت ایران با برخی کشورها می‌توان گفت در سال ۲۰۱۷ گردشگری اثر مستقیم بالایی بر اشتغال داشته است. تعداد شغل‌های مستقیم مرتبط با سفر و گردشگری در مصر بیش از یک میلیون شغل بوده است.

صادرات بازدیدکنندگان یکی از اجزا کلیدی اثر مستقیم سفر و گردشگری است. در سال ۲۰۱۷ ایران معادل ۴.۶ میلیارد دلار صادرات بازدیدکننده جذب کرده است. تا سال ۲۰۲۸ انتظار می‌رود این رقم رشد ۸.۱ درصدی را تجربه و حدود ۵.۸ میلیون نفر گردشگری خارجی جذب کند. تا سال ۲۰۲۸  پیش‌بینی می‌شود میزان ورود گردشگران خارجی به رقم کل ۱۰.۴ میلیون نفر برسد.

در بین کشورها میزان جذب صادرات بازدید کننده ترکیه معادل ۳۱.۳ میلیارد دلار بوده و ایران در مقایسه با سایر کشورها در سطح نسبتاً پایینی به لحاظ رقم صادرات بازدیدکننده قرار دارد.

مخارج سفرهای داخلی حدود ۷۸.۳ درصد تولید ناخالص داخلی در بخش سفر و گردشگری مستقیم در سال ۲۰۱۷ را تشکیل می‌دهد، این رقم معادل ۱۶.۴ میلیارد دلار بوده است. در عین حال این سهم برای صادرات بازدیدکننده‌ها ۲۱.۷ درصد است. انتظار می‌رود مخارج مسافرت داخلی در سال ۲۰۱۸ معادل ۷.۲ درصد رشد کند و از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸ با متوسط رشد سالانه ۲.۳ درصد همراه باشد.

مخارج سفرهای رفاهی و فراغتی (درون مرزی و داخلی)  حدود ۹۵.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی سفر و گردشگری مستقیم ایران در سال ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده است. این رقم معادل ۱۹.۴ میلیارد دلار بوده است. در مقابل آن تنها ۷.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی سفر و گردشگری ایران مربوط به مخارج سفرهای تجاری بوده است. در سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۶ میلیارد دلار هزینه صرف سفرهای تجاری شده است.

طبق پیش‌بینی‌ها مخارج سفرهای فراغتی در سال ۲۰۱۸ با رشد ۷.۳ درصدی همراه خواهد بود و تا سال ۲۰۲۸ متوسط رشد سالانه ۲.۳ درصدی را تجربه خواهد کرد. مخارج سفرهای تجاری نیز پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ رشد ۹.۱ درصدی را تجربه کند و تا سال ۲۰۲۸ متوسط رشد سالانه ۶.۳ درصدی را داشته باشد.

در بین کشورهای مورد بررسی کره جنوبی با رقم ۵۲.۸  میلیارد دلار بیشترین میزان مخارج رفاهی را داشته است. اما مخارج رفاهی در مصر سهم بالاتری از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. بیشترین مخارج کسب و کار هم مربوط به کشور مالزی با رقم ۱۷.۲ میلیارد دلار بوده است.

برآورد می‌شود میزان سرمایه‌گذاری در بخش سفر و گردشگری ایران در سال ۲۰۱۷ معادل ۲.۸میلیارد دلار رقم بخورد. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاری رشد ۶ درصد را تجربه کند و طی ۱۰ سال آتی تا افق ۲۰۲۸ با متوسط رشد سالانه ۵.۸ درصدی همراه باشد. سهم سفر و گردشگری از سرمایه‌گذاری ملی در ایران از ۳.۴ درصد در سال ۲۱۸ به ۴.۳ درصد در سال ۲۰۲۸ خواهد رسید.

در بین کشورهای مورد بررسی نیز بیشترین میزان سرمایه‌گذاری مربوط به ترکیه با رقم ۲۰.۵ میلیارد دلار بوده است. با این حال اما سهم سرمایه‌گذاری در بخش سفر و گردشگری از کل سرمایه‌گذاری در مصر بالاتر از سایرین قرار داشته است.

منبع :مهر

فریدالدین ابوحامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحق عطار کدکنی نیشابوری شاعر و عارف نام آور ایران در قرن ششم و آغاز قرن هفتم است. ولادتش به سال 537 در کدکن از توابع نیشابور اتفاق افتاده است.از ابتدای کار او اطلاعی در دست نیست جز آنکه نوشته اند پدر وی در شادیاخ نیشابور، عطار عظیم القدری بود و بعد از وفات او فریدالدین کار پدر را دنبال کرد و دکان عطاری (دارو فروشی) آراسته داشت.

مسلما عطار در آغاز حیات و گویا تا مدتی از دوره ی تحقیق در مقامات عرفانی، شغل دارو فروشی خود را که لازمه ی آن داشتن اطلاعاتی از طب نیز بوده حفظ کرده و در داروخانه سرگرم طبابت بوده است. خود در کتاب خسرونامه گوید:

 

به من گفت ای بمعنی عالم افروز   چنین مشغول طب گشتی شب و روز

 

و باز در مصیبت نامه گفته است:

 

مصیبت نامه کاندوه جهانست        الهی نامه کاسرار عیانست

 

به داروخانه کردم هر دو آغاز  چگونه زود رستم زین و آن باز

 

به داروخانه پانصدشخص بودند       که در هر روز نبضم می نمودند

هنگامی که عطار 76 ساله بود، ایران میدان تاخت و تاز بی رحمانه مغول شده بود. این قوم وحشی، حمله های خود را از سال 616، آغاز کردند و مانند مور و موریانه از آسیای مرکزی به سوی ایران سرازیر شدند و هر بنایی را که سر راه خود می دیدند، ویران و هر جان داری را بی جان می کردند. در کتاب جهان گشای جوینی، درباره این واقعه می گوید:

 

از این وحشت ناک تر، واقعه نیشابور بود؛ زیرا در مدافعاتی که حصاریان این شهر انجام می دادند «تغاجار» داماد چنگیز کشته شده بود و به خون خواهی او، غیر از چهار صد تن پیشه ور که به اسارت بردند، همه اهل شهر را به قتل آوردند و فرمان رسید که شهر را از خرابی، چنان کنند که در آن جا زراعت توان کرد و هیچ کس حتی سگ و گربه را زنده نگذارند و بنا به مشهور در این واقعه، یک میلیون و نیم تن ره سپار دیار نیستی شدند.

عطار بحق از شاعران بزرگ متصوفه و از مردان نام آور تاریخ ادبیات ایران است. کلام ساده و گیرنده ی او که با عشق و اشتیاقی سوزان همراه است، همواره سالکان راه حقیقت را چون تازیانه ی شوق به جانب مقصود راهبری کرده است. وی برای بیان مقاصد عالیه ی عرفانی خود بهترین راه را که آوردن کلام بی پیرایه ی روان و خالی از هر آرایش و پیرایش است، انتخاب کرده و استادی و قدرت کم نظیر او در زبان و شهر به وی این توفیق را بخشیده است که در آثار اصیل و واقعی خود این سادگی و روانی را که به روانی آب زلال شبیه است، با فصاحت همراه داشته باشد. وی اگر چه در ظاهر کلام خود وسعت اطلاع سنائی و استحکام سخن و استادی و فرمانروایی آن سخنور نامی را در ملک سخن ندارد، ولی زبان نرم و گفتار دل انگیز او که از دلی سوخته و عاشق و شیدا بر می آید حقایق عرفان را به نحوی بهتر در دلها جایگزین می سازد و توسل  او به تمثیلات گوناگون و ایراد حکایات مختلف هنگام طرح یک موضوع عرفانی مقاصد معتکفان خانقاه ها را برای مردم عادی بیشتر و بهتر روشن و آشکار می دارد.

 

شاید به همین سبب است که مولانا جلال الدین بلخی رومی که عطار را قـُدوه ی عشاق می دانسته:

 

(هفت شهر عشق را عطار گشت  ما هنوز اندر خم یک گوشه ایم)

 

او را به منزله روح ،و سنائی را چون چشم او معرفی کرده و گفته است :

 

عطار روح بود سنائی دوچشم او ما از پی سنائی و عطار آمدیم

 

و جامی شاعر سخن شناس درباره ی او گفته است: «آن  قدر که اسرار توحید و حقایق اذواق و مواجید در مثنویات و غزلیات وی  اندراج یافته، در سخنان هیچ یک از این طایفه یافته نمی شود.»

 

فهرست فیلم‌های حاضر در بخش‌های اصلی جشنواره کن در حالی اعلام شد که علاوه بر اصغر فرهادی که با فیلم «همه می‌دانند» جشنواره را افتتاح می‌کند، جعفر پناهی نیز با فیلم جدیدش «سه‌رخ» در بخش رقابتی برای کسب نخل طلای کن رقابت می‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری مرکز توسعه ، «تیری فرمائو» دبیر جشنواره کن به همراه «پیر لسکیور» رئیس این رویداد سینمایی، فهرست فیلم‌های حاضر در بخش‌های اصلی هفتاددویکمین دوره جشنواره کن را در یک نشست خبری در پاریس اعلام کردند

نام علی عباس سینماگر ایرانی نیز با فیلم «مرز» به نمایندگی از سینمای سوئد در بخش نوعی نگاه جشنواره کن دیده می‌شود 

در بخش رقابتی ۱۸ فیلم برای کسب نخلا طلای کن رقابت می‌کنند :

«همه می‌دانند»/ اصغر فرهادی (فیلم افتتاحیه)

«در جنگ»/ استفن بریز

«داگمن»/ متئو گارونه

«کتاب تصویر»/ ژان لوک گدار

«آساکو  ۱و ۲»/ ریوسوکو هاماگوچی

«فرشته تاسف»/ کریستوف آنری

«دختر خورشید»/ اوا هوسان

«خاکستر خالص‌ترین سفید است»/ ژیا ژانگ که

«سارقان مغازه»/ کوردا هیروکازو

«کفرناحوم»/ نادین لاباکی

«سوختن»/ لی چانگ-دونگ

« BLACKKKLANSMAN»/ اسپایک لی

«زیر دریاچه نقره‌ای»/ دیوید روبرت میشل

«سه‌رخ»/ جعفر پناهی

«جنگ سرد»/ پاول پالیکوفسکی

«یوم الدین»/ ای.بی شاوکی

«تابستان»/ کریل سربرنیکوف

 

دیگر بخش‌های جشنواره نیز به شرح زیر است:

نوعی نگاه

«مرز»/ علی عباسی

«سوفیا»/ بنم بارک

«غلغلک‌های کوچک»/ آندرا بسکوند و اریک متایر

«سفر طولانی روز به شب»/ بی گان

«مَنتو»/ ناندیتا داس

«نوار»/ آنتونی دسروسیرس

«دختر»/ لوکاس دونت

«چهره فرشته»/ ونسا فیلهو

«یوفوریا»/ والریا گولینو

«دوست»/ وانوری کاهیو

«پارچه مورد علاقه من»/ گایا ژیلی

«هاورسترها»/ اتین کالوس

«در اتاق من»/ اولریش کوار

«فرشته»/ لوئیس اورتگا

«بی تفاوتی آرام دنیا»/ عادلخان یرژانوف

**

 

نمایش‌های نیمه‌شب

«جاسوسی که به شمال رفت»/ یون جونگ-بینگ

«قطب شمال»/ جو پنا

 

**

 

نمایش‌های ویژه

«پاپ فرانسیس: مردی که به حرفش عمل می‌کند»/ ویم وندرس

«دولت علیه ماندلا و دیگران»/ نیکلاس شمپو و ژیل پورته

«چهار باد»/ مایکل توئسکا

«اروح مرده»/ وانگ بینگ

«سیرک بزرگ میستیک»/ کارلوس دیه گو

۱۰ سال در تایلند»/ آدیتا آسارات، ویسیت ساساناتینگ، آپیچاتپپونگ ویراساتاکول

 

کمپانی نتفلیکس که قرار بود امسال با چندین فیلم در جشنواره کن حاضر شود با توجه به تغییر قوانین جشنواره کن و الزام اکران فیلم‌های بخش رقابتی در سینمای فرانسه از جشنواره کن ۲۰۱۸ کنار کشید و تولیدات این کمپانی آمریکایی در جشنواره امسال حاضر نخواهند بود

هفتادویکمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۸ می (۱۸ اردیبهشت) با نمایش فیلم «همه‌ می‌دانند» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی افتتاح می‌شود و تا ۱۹ می (۲۹ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت. امسال «کیت بلانچت» ریاست هیئت داوران بخش رقابتی را بر عهده دارد

در آسمان و زمین این ترانه گشته علم

بخوان به نام خدایت که آفرید قلم

بعثت پیامبر اکرم بر پیروان حقیقیش تهنیت باد .

روابط عمومی مرکز توسعه 

در ۳۰ سال اخیرکدام یک از مقاصد گردشگری بیشترین رشد را در جذب گردشگر خارجی داشته‌اند و کدام کشورها وارد مدار پررونق گردشگری شدند و کدام یک از این بازار خارج شدند؟ به گزارش خبرگزاری مرکز توسعه ،  بخش سفر نشریه تلگراف تلاش کرده با استفاده از بانک اطلاعاتی سازمان جهانی گردشگری به این پرسش پاسخ دهد.

در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۱.۳۲ میلیارد سفر خارجی توسط گرشگران در سراسر جهان انجام شد که در مقایسه با آمار ۱.۲۴ میلیارد سفر در سال گذشته آن افزایش داشت و همچنین سه برابر بیشتر از ۴۳۹.۵ میلیون سفری است که در سال ۱۹۹۰ میلادی به ثبت رسید.

در حالی که جمعیت جهان از ۵.۳ میلیارد نفر در ۲۸ سال پیش (۱۹۹۰) به بیش از ۷.۶ میلیارد نفر در حال حاضر رسیده است نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد که امروز در مقایسه با گذشته افراد بیشتری لذت سفر در سراسر دنیا را تجربه می‌کنند.از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون مناطق آسیا، آمریکای جنوبی،‌ آفریقا و خاورمیانه بیشترین رشد را در جذب گردشگر خارجی به ثبت رسانده‌اند.

رشد بزرگ گردشگری در قرن ۲۱ زائیده افزایش محبوبیت جاذبه‌های گردشگری در مقاصد اروپایی نبوده و در عوض نتیجه رونق گردشگری در آسیا، آمریکای جنوبی،‌ آفریقا و خاورمیانه بوده است. به عنوان مثال در سال ۱۹۹۰ میلادی، منطقه آسیا-پاسیفیک تنها میزبان ۵۶.۲ میلیون توریست خارجی بود اما آمارهای سال ۲۰۱۷ در این منطقه عدد ۳۲۳.۷ میلیون نفر را نشان می‌دهند.

از نقطه نظر رشد نسبی جذب گردشگر از سال ۱۹۹۰ تاکنون هیچ کشوری به اندازه کامبوج رونق در این بخش را طی این سال‌ها تجریه نکرده است. در سال ۱۹۹۰ که کامبوج هنوز تحت سیطره خمرهای سرخ، جنگ با ویتنام و متعاقب آن ۱۰ سال اشغال بود، سالانه تنها پذیرای ۱۷۰۰۰ گردشگر بود اما حالا پس از گذشته سه دهه کشور کامبوج یکی از مقاصد اصلی سفر به جنوب شرقی آسیاست و براساس گزاش سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۶ میزبان ۵.۰۱ میلیون توریست بوده که حاکی از رشد ۳۲۹۴۱ درصد در قیاس با آمارهای سال ۱۹۹۰ است. انتظار می‌رود این رقم در آمارهای اعلامی سال ۲۰۱۷ به ۵.۶ میلیون نفر برسد.

کشور لائوس و میانمار دو همسایه کامبوج نیز در رتبه‌های دوم و سوم بیشترین رشد گردشگری در ۲۸ سال اخیر قرار دارند. لائوس که در سال ۱۹۹۰ تنها ۱۴ هزار گردشگر داشت بر اساس آمار سال ۲۰۱۶ میزبان ۳.۳۲ میلیون توریست بوده (رشد ۲۳۷۱۴ درصدی) و شمار گردشگران میانمار نیز از ۲۱ هزار نفر در سال ۱۹۹۰ به ۲.۹ میلیون نفر (رشد ۱۳۸۰۹ درصد) افزایش یافته است.

ایران پس از کامبوج، لائوس، میانمار، آلبانی، قرقیزستان و ویتنام در رتبه هفتم  بیشترین رشد در جذب گردشگر از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون قرار گرفته است و امروز ۳۲.۹ برابر بیشتر از ۲۸ سال پیش گردشگری خارجی وارد خاک ایران می‌شوند.

گرجستان، امارات، آذربایجان، قطر، مالزی، عمان، ایسلند، بلاروس، کوبا، پرو، کرواسی، آفریقای جنوبی و یونان نیز در رتبه‌های بعدی کشورهایی قرار دارند که از سال ۱۹۹۰ تاکنون بیشترین رشد را در جذب توریست خارجی به ثبت رسانده‌اند.

در سال ۱۹۹۰ کشورهایی چون مجارستان، سوئیس، پرتغال و بلژیک در میان پرگردشگرترین کشورهای جهان حضور داشتند که امروزه جای خود را به کشورهایی نظیر ژاپن، مالزی و ماکائو دادند و کشور چین که در آن زمان در رتبه دوازدهم جهان قرار داشت امروز جایگاه خود را به رتبه چهارم ارتقاء داده و تایلند نیز از رتبه هجدهم به جایگاه دهم صعود کرده است. ترکیه نیز یکی دیگر تازه واردها در میان مقاصد برتر گردشگری جهان محسوب می‌شود که در سال ۱۹۹۰ حدود ۴.۸ میلیون گردشگر داشت و امروز نزدیک به چهل میلیون نفر.

تنها سه کشور از سال ۱۹۹۰ تاکنون با کاهش شمار گردشگر رو به رو بوده‌اند؛ مجارستان که زمانی با ۲۰.۵ میلیون توریست پنجمین کشور پربازدید جهان بود، امروز با ۱۵.۵ میلیون گردشگر به رتبه پانزدهم نزول پیدا کرده است. سوئیس نیز از جایگاه ۱۱ به ۳۵ و رومانی از رتبه ۲۴ به ۷۳ نزول یافته‌اند.

از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون نیز کشورهای الجزایر، زیمباوه، اردن، تونس، اوکراین، سوریه و مصر با کاهش شمار گردشگر در مقایسه با سال‌های گذشته خود رو به رو بوده‌اند و از سال ۲۰۱۵ تاکنون هم کره جنوبی، آرژانتین، ایران، بلژیک، لائوس، میانمار، عربستان سعودی، آمریکا و روسیه ریزش گردشگر داشته‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری مرکز توسعه ، در روز نخست از دوازدهمین دوره رقابتهای تکواندو قهرمانی نوجوانان جهان که با حضور ۹۵۰ تکواندوکار از ۱۱۸ کشور به میزبانی تونس در سالن«ساله کوارت» شهر الحمامات جریان دارد تیم اعزامی کشورمان در روز نخست چهار نماینده داشت که توسط حسین لطفی به مدال طلا دست یافت و مبینا کولیوند هم برنز گرفت.

در وزن ۴۵- کیلوگرم حسین لطفی بعد از یک دور استراحت «فرهاد عزیزی» از افعانستان را ۲۷ بر یک شکست داد و در ادامه «سرور بالابن» از ترکیه را ۲۷ بر ۷ از پیش رو برداشت و سپس با برتری ۳۳ بر۷ مقابل «راتچاپون سنقافان» از تایلند قبل از پایان راند دوم راهی مرحله نیمه نهایی شد.

وی در این مرحله «جانگ هوئه لی» از کره جنوبی را ۵۰ بر ۷ از پیش رو برداشت و راهی مبارزه پایانی شد. این تکواندوکار با آتیه کشورمان در مبارزه پایانی به مصاف «امیربک توریف» از ازبکستان رفت و با ارائه نمایشی از تکنیک های مختلف قبل از پایان راند دوم با نتیجه ۲۳ بر۲  این رقیب را شکست داد و به نشان طلا دست یافت. وی در مجموع مبارزات خود ۱۶۰ امتیاز کسب کرد و تنها ۲۴ امتیاز از دست داد.

همچنین مبینا کلیوند در وزن ۷۲- کیلوگرم کار خود را با پیروزی ۲۳ بر۳ برابر «آنجیه رودریگوئز» از کلمبیا آغاز کرد و سپس ۴۰ بر۹ «پوجا راغاو» از هندوستان را شکست داد و در ادامه ۲۵ بر ۶ مقابل «یوسرا دفا» از مراکش را از پیش رو برداشت و با برتری «آیلادا ویپارسرات» از تایلند در راند طلایی راهی مرحله نیمه نهایی شد.این نماینده کشورمان در این مرحله نتیجه را ۱۶ بر ۱۲ به «امینه گوگباکان» از ترکیه واگذار کرد و برنز گرفت.  

مریم حاجی علیزاده در وزن ۴۴- کیلوگرم و محمد رستم نژاد در وزن ۴۸- کیلوگرم به ترتیب با شکست برابر «آناستانسیا آرتامونوف» از روسیه و «رامین غفوری» از افغانستان از دور مسابقات خارج شدند. 

برنامه روز دوم نمایندگان ایران

 سه شنبه ۲۱ فروردین‌ماه  در روز دوم این رقابت‌ها، تکواندوکاران اوزان ۴۶- و ۴۹- کیلوگرم دختران و ۵۱- و ۵۵- کیلوگرم پسران به روی «شی هاپ چانگ» می روند. مهلا مومن‌زاده در وزن ۴۶- کیلوگرم ابتدا با «پارسیدا نونگمایتم» از هند پیکار می کند و در صورت برتری به مصاف برنده دیدار اوکراین و دانمارک برود. در این وزن ۳۵ تکواندوکار حضور دارد. در وزن ۴۹- کیلوگرم که ۵۲ تکواندوکار مبارزه می کنند، غزل سلطانی بعد از یک دور استراحت، به مصاف برنده پیکار مکزیک و سوئد می رود.

امیر ولی‌پور در وزن ۵۱- کیلوگرم در اولین دیدار «کادن» از انگلیسی را پیش رو دارد و در صورت برتری به مصاف «عمر عبدالباسط» از مصر می رود.در این وزن ۵۱ تکواندوکار حضور دارد. امیرسینا بختیاری هم در وزن ۵۵- کیلوگرم که ۶۴ تکواندوکار مبارزه می کنند، در نخستین گام با «آنتونیوس آندروپولوس» از یونان پیکار می کند و در ادامه و در صورت برتری به مصاف برنده دیدار بحرین و پاناما می‌رود. 

این دوره از مسابقات تا روز جمعه درتونس جریان دارد.

 

 

 

بهرام زند در سال 1328 در تهران به دنیا آمد. وی فعالیت دوبله را از سال 1344 آغاز کرد و از سال 1358، به عنوان مدیر دوبلاژ نیز فعالیت دارد. وی هم چنین در سال 1362 با بازی در فیلم میرزا کوچک خان، بازیگری را تجربه کرد.

این دوبلور مطرح تاکنون در فیلم های بسیاری به جای شخصیت های گوناگون سخن گفته است و سرپرستی گویندگان را در سریال های ایرانی از جمله «امام علی  (ع)» و «مدار صفر درجه» و مدیریت دوبلاژ را در مجموعه های خارجی پرمخاطبی مانند «جنگجویان کوهستان»، «شرلوک هلمز» و «ناوارو» عهده دار بوده است.

مرکز توسعه فرهنگی و اجتماعی درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری و خانواده آن مرحوم تسلیت می گوید.

اهداف مرکز

طبق اساسنامه مصوب اهداف مرکز عبارتند از : کمک به توسعه فرهنگی و اجتماعی با رویکرد مردم محور، ترویج و انسجام جمعی و گسترش اعتماد اجتماعی و وفاق ملی و تقویت زیر ساخت های توسعه اعم از انسانی، اجتماعی و زیست محیطی و گردشگری، کارآفرینی و امور جوانان و نیز ترویج مثبت اندیشی، هویت یابی و خود باوری با بهره گیری از پتانسیل های قوی و موثر مردمی و توسعه متوازن با تمسک به رهنمود های مقام معظم رهبری نظام

تماس با ما

  آدرس: تهران، خیابان آزادی، بعد از جیحون، پلاک 385، طبقه همکف
  info (@) markaztoseeh.ir
  98.21.66157830+
  98.21.66157822+
با توجه به اینکه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت فهام بوده و در قالب تفاهم نامه ای فرهنگی مدیریت و هدایت سایت توسط مرکز توسعه فرهنگی و اجتماعی استان تهران بعمل می آید .
طراحی سایت : اکسین

Please publish modules in offcanvas position.