این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

به گزارش  خبرگزاری مرکز توسعه و به نقل از سایت خانه موسیقی ، داریوش پیرنیاکان دبیر و سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی ایران در خصوص آخرین جلسه این شورا و مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: روز گذشته جلسه شورای عالی خانه موسیقی با حضور اعضا تشکیل شد. همانطور که قبلا هم در مصاحبه ای اعلام کرده بودم استاد شجریان به دلیل احترامی که اعضای شورای عالی و موسیقیدانان برای ایشان قائل هستند ریاست افتخاری شورا را به عهده دارند

 

وی افزود: اما در جلسه روز گذشته برای پیشبرد امور شورا، جناب آقای فرهاد فخرالدینی باتفاق آرا بعنوان رئیس شورای عالی انتخاب شدند. همچنین قرار شد جلسه بعدی بزودی برگزار شود تا در آن جلسه سیاست های کلی موسیقی کشور مورد بررسی قرار بگیرد و شورای عالی موضع خودش را در این موضوعات اعلام کند

 

پیرنیاکان همچنین گفت: قرار است در جلسه آینده که طی چند روز آینده برگزار می شود سیاست های خانه موسیقی نیز توسط شورای عالی مورد بازنگری و بررسی قرار بگیرد

 

دبیر و سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی در خصوص برگزاری جلسات شورای عالی خانه موسیقی گفت: جلسات شورای عالی از ابتدای انتخاب تاکنون بطور منظم تشکیل شده و قرار است تا پایان سال دو جلسه دیگر نیز برگزار شود

 

 

صنعت گردشگری صنعتی است چندوجهی که می‌تواند اثر مثبتی بر سایر بخش‌های کشور مانند کسب درآمد ارزی، افزایش درآمد ملی جامعه میزبان، افزایش درآمد دولت، افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش اشتغال نیروی کار، توسعه تولید، فروش و گردش اقتصادی صنایع دستی داشته باشد و مهم‌تر از همه تغییر دید و نگرشی است که می‌تواند بر گردشگران در مورد آن کشور به وجود آورد. توسعه صنعت گردشگری، صلح، پایداری محیط زیست و توسعه پایدار را برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد

ایران به لحاظ جاذبه های تاریخی، فرهنگی و برخورداری ازهویت فرهنگی قدمت 11هزار ساله دارد و دارای   چندین هزار ، بنا و محوطه تاریخی است. از این تعداد 32 هزار اثر به ثبت ملی و 17 اثر در یونسکو به ثبت میراث جهانی رسیده است.

صنعت توریسم عملا به طور توقف‌ناپذیری طی دهه‌های اخیر رشد کرده که نشان دهنده قدرت و دوام این صنعت با وجود به وقوع پیوستن شوک‌های مقطعی است. تعداد مسافران گردشگری جهانی از ۲۵ میلیون نفر در کل جهان در سال ۱۹۵۰ به ۲۷۸ میلیون نفر در سال ۱۹۸۰ و بعد به ۶۷۴ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ و یک میلیارد و  ۲۳۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ رسید.

درآمدهای جهانی صنعت توریسم از طریق مقاصد بین‌المللی از ۲ میلیارد دلار در سال ۱۹۵۰ به ۱۰۴ میلیارد در سال ۱۹۸۰ و بعد از آن به ۴۹۵ میلیارد در سال ۲۰۰۰ و ۱۲۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسید.

آمارهای جداول سازمان جهانی گردشگری در مورد ایران که در ردیف کشورهای آسیای جنوبی جای گرفته، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰، چیزی نزدیک به ۳ میلیون نفر (۲ میلون و ۹۳۸ هزار نفر) از دیگر کشورهای جهان وارد کشور شده‌اند که این تعداد در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ترتیب به ۴.۹۶۷ میلیون و ۵.۲۳۷ میلیون نفر افزایش پیدا کرده که به ترتیب رشد ۴.۲ و ۵.۴ درصدی را نسبت به سال‌های پیش از خود نشان می‌دهد. با این حال، در سال ۲۰۱۶ تعداد توریست‌های ورودی به ایران به رقم ۴.۹۴۲ میلیون کاهش پیدا کرد که نشانگر افت ۵.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ است.

از نظر درآمدهای کشور از صنعت توریسم، آمارهای سازمان توریسم جهانی حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۰، ایران ۲.۴۳۸ میلیون دلار درآمد داشت که این درآمد در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با به ثبت رساندن رشدی مداوم به ترتیب به ۳۸۴۱ میلیون دلار و ۳.۸۶۸ میلیون دلار رسیده است ( گزارش سالیانه سازمان گردشگری جهانی 2016  ، وب سایت سازمان گردشگری جهانی گزارش سالیانه )

جمهوری خلق چین پس از فرانسه، آمریکا و اسپانیا در سال ۲۰۱۶، با پذیرش بیش از ۵۷ میلیون نفر جهانگرد در رتبه چهارم کشورهای گردشگرپذیر جهان قرار گرفته است.

صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی کشورمان است که برای به حرکت در آوردن باید به شاخص های زیر توجه ویژه ای نمود:

ضرورت ارتقاء سطح سلامتی و بهداشت

بهره گیری از فناوری های نوین

بهبود حمل و نقل

افزایش پایداری محیطی ازجمله آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی

تربیت نیروهای متخصص

تقویت فضای کسب و کار و زیرساخت های توسعه گردشگری

Systematically integrating cultural specificities in the conception, measurement, and practice of development is imperative as it ensures the involvement of the local population and a desirable outcome of development efforts

 

Sustainable tourism, cultural and creative industries, and heritage-based urban revitalization are powerful economic subsectors that generate green employment, stimulate local development, and foster creativity

 

Local and indigenous knowledge systems and environmental management practices provide valuable insight and tools for tackling ecological challenges, preventing biodiversity loss, reducing land degradation, and mitigating the effects of climate change

 

In the transition to green societies, dialogue and tolerance will be key for mutual understanding and the building of bridges among nations and countries, leading to a culture of peace, which is a prerequisite for sustainable development. In that context, we must make the most of the world’s cultural diversity, as it fosters development and social cohesion

 

 

نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران، دوستداران آثار تاریخی و موزه‌ای را به بازدید رایگان از تالارهای موزه‌ای خود، به مناسبت فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی فرامی‌خواند

به گزارش خبرگزاری مرکزتوسعه و  به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، این گنجینه بزرگ، در کنار کتابخانه نفیس نسخه‌های خطی و چاپی، مجموعه‌ای از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی را در تالارهای گوناگون خود جای داده است. مجموعه سکه، حدود ۱۰ هزار سکه تاریخی از دوران پیش از هخامنشی (از سده ششم پیش از میلاد) تاکنون را دربرگرفته است. در کنار تالار سکه، تالار کمال‌الملک و خاندان غفاری قرار دارد که در آنجا مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی محمد غفاری مشهورترین نقاش تاریخ معاصر ایران و دیگر اعضای هنرمند خاندان غفاری گردآمده است. تالار کتابت و نگارگری، دیگر بخش موزه ملی ملک است که مجموعه‌ای از آثار برجسته خوش‌نویسی و نگارگری، لاکی، اسناد و نسخه‌های نفیس خطی را دربرمی‌گیرد

 

مجموعه هنر لاکی، شامل قلمدان‌ها، قاب‌آیینه‌ها و جلدهای لاکی، دیگر بخش موزه است که در کنار تالار کتابت و نگارگری جای گرفته است. یکی از بخش‌های جذاب موزه ملی ملک، مجموعه اهدایی بانو عزت‌ملک ، دختر بزرگ حاج حسین آقا ملک واقف این گنجینه است که گنجینه‌ای از تابلوهای نقاشی قاجاری، نسخه‌های خطی، قلمدان، سرقلیان و آثار لاکی را در خود دارد

 

سالن تک اثر، بخشی دیگر در موزه ملی ملک است که در هر فصل سال، یک اثر از مجموعه آثار نادیده موجود در مخازن آثار موزه، همراه با تابلوها، توضیحات و نماهنگ‌های جذاب، در آن عرضه می‌شود. نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، از بخش‌های متفاوت و جذاب موزه ملی ملک است به در قالب موزه‌ای، به معرفی بیش‌تر واقف می‌پردازد. در این سالن، آثار، دست‌نوشته‌ها، تصویرها و دیگر وسایل شخصی حاج حسین آقا ملک به نمایش درآمده است

 

تالارهای جدید موزه ملی ملک، فرصتی تازه برای هم‌نشینی دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی با آثار جذاب موزه‌ای و تاریخی فراهم می‌آورند. تالارهای «تمبر»، «هزارداستان» و «هنر و زندگی»، گنجینه‌ای چشم‌نواز از تمبر، نسخه‌های خطی، بافته‌ها، آثار فلزی و چوب و دیگر اشیای تزیینی در گستره فرهنگ و تاریخ ایران و اسلام پیش روی بازدیدکنندگان می‌گذارند

 

دوستداران تاریخ و فرهنگ می‌توانند در دهه فجر انقلاب اسلامی (به جز روزهای تعطیل) به رایگان از کتابخانه و موزه ملی ملک موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» بازدید کنند. ساعت بازدید از این مجموعه، هر روز به جز جمعه‌ها و تعطیلات رسمی از ۸:۳۰ تا ۱۶:۱۵ است

دبیر جایزه‌ ابوالحسن نجفی با بیان ویژگی‌های شخصیتی نجفی می‌گوید: نجفی مترجم دقیق، نجیب و با پشتکاری بود که عاشق زبان و ادبیات فارسی بود.

 

به گزارش خبرگزاری مرکز توسعه ، مراسم پایانی دومین دوره جایزه ابوالحسن نجفی عصر دیروز(سه‌شنبه) دهم بهمن‌ماه در شهر کتاب برگزار شد و در ابتدای این مراسم علی‌اصغر محمدخانی دبیر جایزه‌ ابوالحسن نجفی در سخنانی اظهار کرد: نجفی مترجم، پژوهشگر، روان‌شناس و کاشف استعدادهای ادبی بود. او حق بزرگی بر ادبیات  و زبان فارسی دارد. مترجم، فرهنگ‌نگار و پژوهشگر سه بعد شخصیتی نجفی هستند. حوصله و پشتکار بی‌مانند نجفی او را به شخصیتی برجسته بدل کرده است. او که علاوه بر ترجمه و پژوهش در ادبیات تطبیقی نیز صاحب نظر بود.

 

او بیان کرد: کسانی که با نجفی مأنوس بودند گواهی می‌دهند که او استاد دقیق، نجیب و پرکاری بود که عشق واقعی به زبان و ادبیات فارسی داشت. زندگی او با آثار برجسته‌ای که منتشر کرده است، زندگی سرشار و جان‌داری به شمار می‌آید که ثمره فرهنگی بسیاری داشت.

 

محمدخانی با بیان اینکه جای خالی نجفی در این دو سال برای اهالی فرهنگ محسوس بوده است، گفت: کمتر کسی در تاریخ فرهنگ و ادبیات ما وجود دارد که همه او را قبول داشته باشند.این در حالیست که همه داعیه‌داران عصر نجفی را تایید می‌کردند.

 

او درباره دومین دوره جایزه «ابوالحسن نجفی» اظهار کرد: امسال بعد از اعلام فراخوان حدود 100 اثر توسط ناشران و مترجمان به دبیرخانه این جایزه رسید که 63 عنوان در حوزه ادبیات انگلیسی، 13 عنوان ادبیات فرانسه، 3 اثر آلمانی، 4 اثر روسی، 3 اثر عربی، 4 اثر ترکی و زبان‌های اسپانیایی، چینی و آلبانی هر کدام یک عنوان بود. ضیاء موحد، حسین معصومی همدانی، مژده دقیقی، عبدالله کوثری هیات داوران این جایزه را تشکیل داده‌اند که بعد از بررسی‌های خود شش کتاب به مرحله نهایی رسید که از میان آنها کتاب «مارش رادتسکی» نوشته یوزف روت با ترجمه محمد همتی برگزیده جایزه اعلام شد.

 

محمدخانی خاطرنشان کرد: آثار هیات داوران در حوزه داوری بررسی نمی‌شود وگرنه این داوران مترجمان برجسته‌ای هستند. بنای این جایزه بر این است که به مترجمان جوان‌تر توجه  و استعداد های جدید را کشف کنند وگرنه داوران از صاحب‌نظران برجسته هستند و بین مردم شناخته شده‌اند. از سال آینده قرار بر این است که کارنامه یک مترجم نیز مورد تقدیر قرار بگیرد.

 

معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب، با اشاره به افزایش کپی از ترجمه‌های دیگران گفت: اگر ترجمه‌ها مورد نقد و بررسی قرار بگیرند آثار ضعیف تولید نمی‌شود چون ترجمه‌ها مورد نقد قرار نمی‌گیرند، آثار ضعیف به کارشان ادامه می‌دهند و ترجمه‌های خوب در میان ترجمه‌های ضعیف کمتر دیده می‌شوند.

 

به گزارش مرکز توسعه ، در ادامه مراسم ضیاء موحد ـ شاعر پیشکسوت ـ با تشکر و تبریک به برنده جایزه «ابوالحسن نجفی» گفت:  ارزش اهل فرهنگ در سهمی است که در پیشبرد آن داشته‌اند از این نظر نجفی کم‌نظیر و در پاره‌ای بی‌نظیر بود.

 

او در ادامه اظهار کرد:  محمد قاضی ترجمه‌های نجفی  را گل سرسبد ترجمه داستان از زبان فرانسوی به زبان فارسی دانسته است.سلیقه او در انتخاب داستان چه از نویسندگان فرانسوی و چه از نویسندگان ایرانی که در نشریه‌های معتبر ایران منتشر می‌کرد، بی نظیر است. همچنین توجه نجفی به داستان‌نویسان جوان از ویژگی‌های این مترجم بوده است. او همیشه در جست‌وجوی نویسندگان با استعداد و آشنا شدن و راهنمایی آنها بود. گاهی تاسف می‌خورد که با نویسنده‌ای آشنا نشده است تا کمبودهایش را با او در میان بگذارد.

 

این شاعر سپس به آشنایی نجفی با گلشیری اشاره کرد و گفت: گلشیری همیشه می‌گفت نجفی بهترین معلم داستان‌نویسی است به ویژه برای داستان‌نویسان جوان که تازه وارد این کار شده‌اند. دستاوردهای نجفی در این مورد بلامنازع است. نجفی گاهی به شکوه می‌گفت برخی از نویسندگان چشم به غرب دارند و نویسندگان جوان را نمی‌بینند. این مساله نجفی را آزرده‌خاطر می‌کرد.

 

او با بیان اینکه نویسنده‌ها مخاطب خاصی را برای نوشتن در نظر دارند، گفت: معمولا نویسنده‌ها در نوشته هایشان مراقب آن مخاطب خاص هستند. صادقی می‌گفت من برای نجفی می‌نویسم و در نوشته‌هایم او را در نظر می‌گیرم. ویژگی دیگر ابوالحسن نجفی انتقادپذیری او بود. او داستان‌هایش را برای دوستانش می‌خواند و اگر نقد صحیحی بر آن وارد می‌کردند می‌پذیرفت و از آن نقدها استقبال می‌کرد. برای داستان‌های دیگران هم این‌گونه بود. نجفی به داستان‌هایی که برایش می‌خواندند گوش می‌داد و کارهای آنها را تصحیح و انتقادات خود را بیان می‌کرد. در ویرایش هم همین‌گونه بود. او داستان‌های زیادی را ویرایش کرد و خیلی از آدم‌ها نمی‌دانند که نجفی حضور نامرئی در داستان‌ها داشت.

 

 موحد در ادامه اضافه کرد: خواندن داستان نیز مانند شعر هنر است. نجفی داستان‌ها را چنان آرام و بدون احساسگری می‌خواند که فقط مخاطب را متوجه داستان می‌کرد. نجفی در خواندن داستان چیزی را به مخاطب تحمیل نمی‌کرد. ویژگی دیگر نجفی معادل‌سازی او برای مفاهیم غربی بود. نجفی معتقد بود که برای همه مفاهیم معادل داریم و می‌گفت متون گذشته ما پر از مفاهیم و اصطلاحات است که متاسفانه ما متون گذشته را نخوانده‌ایم. اگر مترجمان متون نظم و نثر گذشته را بخوانند مفاهیم بسیاری را از آن دریافت می‌کنند.

 

او تاکید کرد: نجفی عاشق داستان بود و داستان را بر کارهای دیگر ترجیح می‌داد. ورود او بر عرصه ادبیات از طریق خواندن داستان‌های فرانسوی بود. گاهی اوقات کار تحقیقی را متوقف می‌کرد تا داستان بخواند یا ترجمه کند.

 

این شاعر خاطرنشان کرد: یکی از کارهای ارزشمند نجفی که بلند پروازانه بود، نوشتن فرهنگ فارسی به فرانسه بود هرچند این کار ناتمام ماند. ولی می‌دانم او تغییرات وسیع و افزوده‌های زیادی را برای کتاب «غلط ننویسیم» تهیه کرده بود که اگر ویرایش تازه می‌رسید حجم این کتاب دو برابر حجم کتاب حاضر می‌شد. نمی‌دانم چه بلایی بر سر این برگه‌ها آمده است و این برگه‌ها کجا هستند و چه سرنوشتی در انتظارشان است اما امیدوارم ترتیبی داده شود تا این برگه‌ها به چاپ برسند.

 

سپس حسین معصومی همدانی درباره رمان برگزیده دومین دوره جایزه «ابوالحسن نجفی» اظهار کرد: بسیار خوشحالم در مراسم اهدای این جایزه شرکت می‌کنم. انتخاب داوران را می‌ستایم و گمان می‌کنم که اگر نجفی در اینجا حضور داشت این انتخاب با ستایش او همراه می‌شد. زمانی که کتاب «مارش رادتسکی» را می‌خواندم مدام این شعر فروغ فرخزاد به یادم می‌آمد «مردم محله کشتارگاه/ که خاک باغچه‌هاشان خونی است/ و آب حوضه‌شان هم خونی است/ و تخت کفش‌هایشان هم خونی است/ چرا کاری نمی‌کند/ چرا کاری نمی‌کند». این کتاب درباره امپراتوری اتریش است و داستان در محیط پادگان می‌گذرد، جایی که آدم‌ها برای کشتن تربیت می‌شوند. اما در سراسر این کتاب حرفی از خونریزی به میان نیامده است.

 

او ادامه داد: قهرمانی اصلی داستان فقط سه بار دست به اسلحه می‌برد و همه آدم‌ها در پادگان خود را برای جنگ آماده می‌کنند، جنگی که همه می‌دانند سرانجام سر می‌گیرد اما زمانش مشخص نیست. این رمان سه نسل از یک خانواده را در بر می‌گیرد  در بازه زمانی 65 سال می‌گذرد. «مارش رادتسکی» به زعم برخی از منتقدان رمان تاریخی نیست زیرا که رویدادهای داستان حول هیچ واقعه تاریخی شکل نمی‌گیرد. قهرمان اصلی داستان در جریان داستان ساخته نمی‌شود بلکه ساخته و پرداخته شده وارد داستان می‌شود و از آن بیرون می‌رود.

 

در ادامه مراسم سعید فیروزآبادی _مترجم ادبیات آلمانی_ ضمن تبریک به برگزیده داستان گفت: من باید به انتخاب اثر و همچنین شیوه ترجمه کتاب تبریک بگویم. یوزف روت چهره ناشناخته‌ای در  ایران نبوده است و چند کتاب از او ترجمه شده است. این نویسنده 46 سال بیشتر عمر نکرد اما تمام عمر خود درگیر نگارش بود. موضوع اصلی داستان‌هایش افول و تباهی اتریش ـ مجارستان است. امپراتوری اتریش ـ مجارستان در واقع تاریخ اتریش را می‌سازد که ظلم‌های بیشماری انجام داده‌اند از جمله می‌توان به زبان محلی آنها اشاره کرد. زبان آلمانی زبان اصلی این منطقه شده است و باعث شده زبان‌های محلی از بین برود. بسیاری از نویسنده‌های آلمانی که ما می‌شناسیم زبان اصلی‌شان این زبان نبوده است.

 

او با تاکید بر اینکه موضوع اصلی داستان‌های روت تباهی است، گفت: به طور کلی ادبیات دهه 20 و 30 در اروپا موضوع اصلی‌شان تباهی بوده است. «مارش رادتسکی» از بهترین آثار زبان آلمانی است که جای آن در ادبیات ما بسیار خالی بود.

 

این مترجم آلمانی خاطرنشان کرد: کار ترجمه‌ای که محمدهمتی انجام داده است کار بسیار خوبی است و یک مقدمه دقیق و هوشمندانه دارد. مجموع آثار روت بیش از 1000 صفحه است که مترجم با دقت تمام بخشی از  آثار او را انتخاب کرده و مقدمه‌ای ارزشمند بر این کتاب نوشته است. یوزف روت نویسنده‌ای فوق‌العاده است و برای ترجمه به زبان فارسی نسبت به نویسندگان آلمانی دیگر بسیار مناسب است. امیدوارم این ترجمه باعث شود که در حوزه زبان آلمانی شاهد آثار بیشتری باشیم.

 

علی عبداللهی ـ مترجم ـ درباره ترجمه کتاب «مارش رادتسکی» اظهار کرد: باید بدون تعارف بگویم این ترجمه حادثه‌ای در زبان فارسی است. قبلا نیز آثاری از روت به زبان فارسی ترجمه شده است اما «مارش رادتسک»ی از بهترین آثار ادبیات اتریش به شمار می‌رود که تاثیر بسیاری در شکل‌گیری رمان مدرن داشت و دامنه آن به یوسا می‌رسد.

 

او بیان کرد: شکل‌گیری، دوران عظمت و فروپاشی امپراتوری اتریش ـ مجارستان باعث خلق آثار بسیاری به زبان آلمانی شده است که هر کدام به وجهی به این موضوع پرداخته‌اند. «مارش رادتسکی» بدون آنکه رمان تاریخی باشد به وجوه نظامی و سیاسی امپراتوری پرداخته است. بسیاری از منتقدان این رمان را شاهکار روت می‌دانند که داستان سه نسل از یک خانواده را روایت کرده است.

 

بعد از اهدای جایزه و نشان ابوالحسن نجفی به محمد همتی، این مترجم گفت: من نمی‌توانم ذوق‌زدگی خود را از دریافت این جایزه پنهان کنم و به قدری خودشیفته نیستم که فکر کنم این اثر، اثر بی‌عیبی بوده است. آنچه مرا به ترجمه علاقه کرد، دلباختگی به فرهنگ ایرانی بود. کار ترجمه کار جانفرسایی است و حضور در مرحله نهایی جایزه ابوالحسن نجفی کار مترجم را سخت‌تر خواهد کرد.

 

او همچنین درباره ترجمه رمان «مارش رادتسکی» اظهار کرد: چیزی که مرا ترغیب به ترجمه این اثر کرد صفحات اولیه رمان بود که یک دهقان‌زاده ناگهان تبدیل به یک اشراف‌زاده می‌شود و بعد از آن لایه‌های خیلی عمیق و عجیب و غریبی که در این رمان وجود دارد مرا به ادامه ترجمه آن تشویق کرده است.

منبع :ایسنا

آثار راه یافته به مرحله نیمه پایانی سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال ایران در گروه«زبان» معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری مرکز توسعه ، از مجموع ۷۳ اثر راه یافته به مرحله اول داوری سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، هشت کتاب در بخش های «زبان فارسی»، «زبان های باستانی، گویش های محلی» و «زبان شناسی»  به مرحله نیمه پایانی این دوره از جایزه کتاب سال راه پیدا کردند.

 

در بخش «زبان فارسی» دو کتاب «فرهنگ ادبیات فارسی معاصر، تالیف محمد شریفی، تهران: فرهنگ نشر نو، آسیم» و «فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی، تالیف علاءالدین طباطبایی، تهران: فرهنگ معاصر» به عنوان نامزدهای جایزه کتاب سال شناخته شدند.

 

همچنین، در بخش «زبان های باستانی، گویش های محلی» کتاب های «گویش لری بویراحمدی، تالیف اسفندیار طاهری، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی»، «فرهنگ گویشی مردم نهبندان، تالیف ذبیح الله محمودی، بیرجند: رزقی»، «زبان گیلکی، تالیف وی.اس. راستار گوییوا، ای. ای. کریمووا، ای.کی.محمدزاده، ال.ای.پیریکو، دی.آی.ادلمن، ترجمه رونالد ام.لاکوود، ترجمه مریم دانای طوس، نرجس بانو صبوری، هنگامه واعظی، رشت: فرهنگ ایلیا» و «فرهنگ حقوقی زبان پهلوی(فارسی میانه): بر پایه متن پهلوی مادیان هزار دادستان و دیگر متون پهلوی، پهلوی ـ انگلیسی ـ فارسی، تالیف یدالله منصوری، تهران: آوای خاور» نامزدهای سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال شناخته شدند.

 

کتاب های «آشنایی با نشانه شناسی اجتماعی، تالیف تئوون لیوون، ترجمه محسن نوبخت، تهران: نشر علمی» و «انسان شناختی زبان شناختی، تالیف الساندرو دورانتی، ترجمه رضا مقدم کیا، تهران: نشر نی» در بخش «زبان شناسی» به عنوان نامزدهای این دوره از جایزه کتاب سال انتخاب شدند

 

مفهوم توسعه با وجود رواج فراوانش، کلمه‌ای است مبهم و چند بعدی که با کلمات زیادی مترادف شده است. گاهی توسعه را با رشد و گاهی با صنعتی شدن مترادف می دانند. (ازکیا، ۱۳۷۴،ص۶) در حالیکه هر کدام اشاره به فرآیندی خاص است. به عنوان مثال رشد، یک مفهوم یک بعدی است و منظور از آن ازدیاد کمٌی ثروت در جامعه است. و معمولاً با شاخصهائی نظیر درآمد سرانه اندازه گیری می شود. یا صنعتی شدن عبارت است، از تولید مستمر و فزاینده توسط نیروی کار با استفاده از ابداعات تکنیکی و سازمان منظم کار. این در هم تنیدگی معنائی به دلیل گستردگی فضای توسعه است.

“مایکل تودارو” معتقد است که توسعه را باید “جریانی چند بعدی” دانست که مستلزم تغییرات اساسی در ساختار اجتماعی، طرز تلقی مردم و نهادهای ملی و نیز تسریع رشد اقتصادی، کاهش نابرابریها و ریشه‌کن کردن فقر مطلق است. (تودارو، ۱۳۷۹،ص ۱۳۵) توسعه در اصل باید نشان دهد که مجموعه نظام اجتماعی هماهنگ با نیازهای اساسی و خواسته های افراد و گروههای اجتماعی در داخل نظام از حالت نامطلوب زندگی گذشته خارج شده است و به سوی وضع یا حالتی از زندگی که از نظر مادی و معنوی بهتر است، رشد کند. در این راستا “بروکفیلد” (ازکیا، ۱۳۷۴،ص ۸) در تعریف توسعه می گوید: “فرآیند عمومی موجود در این زمینه این است که توسعه را بر حسب پیشرفت به سوی اهداف رفاهی، نظیر کاهش فقر، بیکاری و نابرابری تعریف کنیم. این توسعه، توسعه ای همه جانبه است.”

پارادایم توسعه

پیشینه‌ی بحث مربوط به توسعه از جنگ جهانی دوم بسیار فراتر می‌رود. اما از جنگ جهانی دوم به این طرف بود که واژه «توسعه» به صورت یک پارادایم به طور خودآگاه وارد بحث‌های نظری شد و قلمرو مهمی از اشتغالات فکری را متوجه خود کرد و جریان‌ها و مکتب‌های فکری مهمی را پدید آورد.

دوران بعد از جنگ جهانی دوم، دوره قدرت و نفوذ پارادایم توسعه در جامعه‌شناسی است. می‌توان گفت که این پارادایم محصول سه رویداد مهم تاریخی است (سر، ۱۳۷۸،ص ۱۸) :

۱٫ ظهور ایالات متحده آمریکا به عنوان یک ابر قدرت جهانی به دلیل دور ماندن از پیامدهای مخرب جنگ جهانی دوم.

۲٫ گسترش جنبش جهانی کمونیسم و رشد ایدئولوژی مارکسیستی، عده‌ای از اندیشمندان لیبرال اصلاح‌طلب را بر آن داشت تا در برابر گسترش آن به ارائه و ترویج دیدگاه‌های خود بپردازند.

۳٫ تجزیه امپراطوری‌ها و دوره استعمارزدایی که موجب ظهور بسیاری از ملل جدید در جهان، تحت عنوان جهان سوم گشت و امیدواری آنها را به رشد و توسعه، افزایش داد.

دوره بعد از جنگ جهانی دوم، در واقع دوره استعمارزدایی و فروپاشی امپراطوریها نیز بود که در نتیجه‌ی آن، کشورهای تازه به استقلال دست یافته ی زیادی در نقشه ی جهان پدیدار شدند و همه آنها امیدوار به رشد و توسعه ی سرزمینشان بودند. این کشورها که به کشورهای جهان سوم معروف شدند، متمایل به پیروی از الگوی توسعه ی غرب بودند. آنها تکنولوژی غربی را به کشورهای خود وارد کردند. در این بین فاکتورهای بسیاری از جمله زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و همچنین زیرساختهای تخصصی مورد نیاز این نوآوریها که در کشورهای جهان سوم اصلاً وجود نداشت، یا بسیار نامناسب بود، در نظر گرفته نشد. در نتیجه بسیاری از طرح‌های توسعه در این کشورها به شکست انجامید.

 

صلح و توسعه اجتماعی!

مقدمه:

طوریکه واضح است در ھر جامعه ای که امنیت و آرامش وجود نداشته باشد نمیتوانیم خط السیر مشخص توسعه را در آنجا بدرستی

ترسیم نماییم؛ زیرا در چنین جامعه ای تمام بنیاد ھای اجتماعی، فرھنگی، سیاسی و اقتصادی آن ناپایدار است. به ھمین جھت در این

مقاله سعی بر آن شده است که بتوانیم مفھوم صلح را بر اساس شاخص ھای اجتماعی توسعه که از جانب جامعه شناسان و اندیشمندان

ارائه شده است بررسی و در اخیر راه حل ھای پیشنھادی را بر اساس دریافت این تحقیق بیان نمایم.

مفاھیم بنیادی: مفاھیم اساسی در این تحقیق عبارت اند از صلح، توسعه و ھمچنان توسعه اجتماعی که به ترتیب مورد بررسی قرار

می گیرد:

مفھوم صلح:

در طول تاریخ از صلح معنا ھا و برداشت ھای مختلف ارائه شده است ، چنانچه در ادبیات قدیم پارسی صلح ھم معنای لغت آشتی و

به معنای مقابل حرب و جنگ آمده است.  [1]

در دوران معاصر مفھوم صلح گسترش یافته و با تفکرھای شرق آسیایی و بعدھا تفکرات مسیحی که صلح درونی را معرفی کرده اند

آمیخته شده است در این مفھوم صلح شرایطی آرام، بیدغدغه و خالی از تشویش، کشمکش و ستیز است. صلح یک آرمان جھانی تلقی

میشود. صلح یک مفھوم مطلق نیست و میتواند بسته به دیدگاه دینی و فرھنگی تعریف متفاوتی داشته باشد به ھمین ترتیب از

جنبه ھای مختلفی میتوان صلح را مطالعه کرد.

کریشنامورتی نظام صلح را وضعیتی میداند که در آن تمام مناقشات و مسائل حل شده اند و ھر نوع واکنش به جنگ را زمینه ای

برای مناقشات بعدی میداند. در تفکر کریشنامورتی ما بخشی از دنیا ھستیم و برخورد با مسئله به عنوان مشکلی در بیرون از وجود

ما اشتباه است. بنا بر این باید در درون خود نیز احساس صلح را بوجود آوریم تا بتوانیم خویشتن را با جھانی که میخواهیم مرتبط

سازیم و به آسانی گفتگو و تفاھم نماییم تا با تمام جھان و دنیای بیرون از خود صلح داشته باشیم. و این سخن برجسته وی

نشان آمادگی برای صلح است که : دنیا تو ھستی و دنیا از تو جدا نیست. دنیا با تمام مشکلاتش از پاسخھای تو شکل یافته است، بنابر این راه حل در ایجاد مشکلات تازه نیست .

توسعه اجتماعی:

توسعه یكی از مفاھیم اساسي در جامعه شناسي و تمامي علوم اجتماعي است كه وجوه گوناگون آن را می توان از زوایاي متفاوت

بررسي کرد.

توسعه یك مفھوم چند بعدي است و بعنوان پیشوند در سیاست ، اقتصاد، فرھنگ،و اجتماع بگونه توسعه اقتصادي، توسعه سیاسي،

توسعه فرھنگي وتوسعه اجتماعي بكارمی رود.

اگر توسعه را در یک بعد خلاصه کنیم و ابعاد دیگر را عاطل بگذاریم و ھیچ توجھی نداشته باشیم یقینا مفھوم توسعه ناقص و نا تمام

می ماند و توازن اساسی جامعه به هم می خورد.

یکی از جامعه شناسان بنام پیتر دونالد سن در تعریف توسعه می گوید : توسعه بوجود آوردن تغیرات اساسی در ساخت اجتماعی ،

گرایش ھا و نھاد ھا برای تحقق کامل ھدف ھای جامعه است.[2 ]با توجه به این تعریف می توانیم در یابیم که تغییرات اساسی در

ساخت اجتماعی برای تحقق اھداف یک جامعه بدون صلح و امنیت امکان پذیر نیست زیرا نا امنی و وحشت در ھر زمانی زیر بنای

فرھنگی یک جامعه را از حالت تعادل به حالت ناھنجار می کشاند و توسعه اجتماعی به عنوان یکی از زیر ساخت ھای اجتماعی بی

اساس خواھد ماند.

اگر توسعه را دربعد اجتماعی آن به کار بریم بیشتر بار ارزشی پیدا می کند، که این ارزش ناشي از بھبود وضعیت و زندگي

اجتماعي یك جامعه مي باشد، و بنابر چنین اندیشه آنچه براي بھبود وضعیت و زندگي اجتماعي یك جامعه باشد و در جامعه رفاھي را

بررسی نماییم . بوجود آورد و یا از نگاه روحي براي جامعه مفید باشد بار ارزشي دارد. بنأ لازم میدانم تا شاخص ھای توسعه اجتماعی را درینجا بررسی نماییم.

شاخص ھای توسعه اجتماعی:

توسعه اجتماعي یكي از ابعاد اصلي پروسه توسعه و بیانگر سیستم اجتماعي در راستاي دستیابي به عدالت اجتماعي ایجاد یكپارچگي

و انسجام اجتماعي افزایش كیفیت زندگي و ارتقاء كیفیت انسانھا ميباشد. [3]

از طریق عدالت اجتماعي انتظار ميرود كه فاصله طبقاتي ، تبعیض و استثمار در جامعه به حداقل برسد و توزیع درآمد سرمایه و

قدرت به گونھاي مناسبتر انجام گیرد. شكاف بین فقیر و غني ، شھر و روستا و مرد و زن از میان برود و از نقطه نظر جغرافیایي

نیز عدم تعادلھاي بین منطقه اي و درون منطقه اي به حداقل برسد. بنأ در چنین وضعیتی خشونت به حد اقل می رسد و زمینه

انکشاف استعداد ھا فراھم می شود ، ھمچنان افراد جامعه در آرامش خاطر می توانند برنامه ھای پیشرفت را دنبال نمایند و کیفیت

زندگی انسان ھا در جامعه افزایش یابد.

شاخص ھای توسعه اجتماعی می تواند بسیار متنوع باشد ولی از آنجایی که موضوع و حدود مقاله ما در مورد صلح و توسعه

اجتماعی می باشد تلاش بر آن شده بیشتر به شاخص توسعه اجتماعی بپردازیم.

بصورت عموم توسعه اجتماعی دارایی شاخص ھای ذیل است:

عدالت در ھمه ابعاد زندگی

  • کیفیت افراد و استعداد ھای انسانی
  • داشتن امنیت کامل در جامعه
  • نبود مشکلات آموزشی و تربیتی
  • نبود مشکلات بھداشتی و درمانی میان تمام مناطق و گروھھا

بنأ با توجه به این شاخصھا می توانیم جایگاه صلح را درتوسعه اجتماعی مشخص سازیم

صلح و توسعه اجتماعی

با توجه به تعاریفی که از صلح و توسعه اجتماعی ارائه دادیم می توانیم ارتباط ونقش صلح را در توسعه اجتماعی مشخص نمایم .

طوریکه معلوم است صلح و توسعه بدون ھمدیگر معنایی درستی نمی تواند داشته باشد زیرا توسعه یک رابطه ناگسستنی با صلح و

امنیت دارد. توسعه در زمانی که احساس امنیت نداشته باشیم نیروی امید به زندگی را از ما میگیرد وما را از انجام امور توسعوی

باز میدارد که لازم است چند تا شاخص ھای آنرا درینجا بررسی نمایم:

1-عدالت در ھمه ابعاد زندگی

عدالت یکی ازاصول مھم صلح است که میتواند در زمینه توسعه اجتماعی موثر باشد؛ زیرا در جامعه که عدالت نباشد نمی توان

انتظار صلح را داشت و مطابق "اصل اول: صلح پایدار جھانی بدون عدالت و عدالت بدون صلح پایدار جھانی قابل تحقق نیست"[4]

بنا نمی توان از کسی صلح خواست در صورتی که بی عدالتی را در حق آنھا روا داشته ایم و توسعه که در چنین زمینه ای بوجود آید

نمی تواند توسعه پایدار و دوامدار باشد و بقول شبستری نمی توان از فلسطینی ھا صلح خواست مگر اینکه عدالت را در مورد آنھا به

صورت اساسی به اجرا در آوریم. بنأ عدالت و توسعه دو امر لازم و ملزوم ھم اند. پس لازم است برای توسعه در کشور به امنیت

توجه نماییم.زیرا یکي از زمینه ھاي مھم و اساسي تامین امنیت، برقراري و گسترش عدالت اجتماعي در کشور است. اصولاً امنیت

واقعي ھمزاد عدالت بوده و بدون عدالت ھرگز نمي توان به امنیت مطلوب دست یافت. عامل بسیاري از بحرانھا، جنگھا و

ناامنيھاي گذشته و حال کشور در بي عدالتيھا و تبعیضھاي مذھبي، قومي، زباني و منطقه اي نھفته است. "[5]

2- نبود مشکلات آموزشی و تربیتی: که بدون آرامش و امنیت خاطر نمی توان زمینه ھای بھتر آموزش و پرورش را بوجود

آورد و ھمچنان بدون آرامش وصلح روند توسعه نیز بطی خواھد ماند؛ در جامعه  که امنیت و جود ندارد و مکاتب سوختانده می شود

چه انتظاری برای بھتر شدن زمینه ھای آموزشی و تربیتی داشته باشیم. ھمچنان ما نباید تنھا به سنت ھای گذشته در زمینه آموزشی

و تربیتی اتکا نماییم.

 فلسفه تربیت در عصر حاضر ساختن برای آینده است، نه تقلید از گذشته. امروز ما باید فرزندان خود را تربیت كنیم برای اینكه    

در آینده انسانی تر و با مشكلات كمتر زندگی كنند. معنای تربیت این نیست كه ببینیم پدران ما در گذشته ما را براساس چه سنت ھایی

تربیت میكردند و حالا ما ھم فرزندان خود را آنگونه تربیت كنیم. ما باید چشمان فرزندان خود را به آینده باز كنیم تا فرزندانمان نگاه

مثبت به ھمه انسانھای دنیا داشته باشند، نه اینكه بریده از انسانھای دیگر و فقط در كنار ھمكیشان خود باشند. متاسفانه ما فرزندان

خود را برای زندگی در جھان تربیت نمیكنیم، بلكه برای زندگی در كشور خود تربیت میكنیم و آن ھم در دایره محدودی از

فرھنگھایی كه در كشور وجود دارد. باید فرزندان خود را به گونھای تربیت كنیم كه سعه صدر داشته باشند. اینگونه دلھای انسانھا

به ھم نزدیك میشود. ما باید فرزندان خود را به گونه ای تربیت كنیم كه توانایی این را داشته باشند كه در ھر شرایطی و در ھر جای

جھان درست تصمیم بگیرند."[6]

بنأ در جامعه که نظام تعلیمی و تربیتی بر اساس صلح صورت نگیرد ما نه تنھا زمینه توسعه را فراھم نکرده ایم بلکه براساس آن

شکاف ھای اجتماعی را برجسته تر و زمینه توسعه را کم رنگ تر ساخته ایم. در افغانستان با وجود تلاش ھای در زمینه معارف باز

ھم نتوانسته ایم زمینه درست توسعه را فراھم آوریم زیرا در قدم اول تمامی افراد این کشور تا کنون زمینه حق تحصیل را ندارند و از

جانب زورمندان در بعضی نواحی تھدید می شود و یا مکاتب توسط گروھی به آتش کشیده می شود که  زمینه آموزش و پرورش را

که یکی از شاخص مھم توسعه است تحت شعاع خود قرار داده است.

3-داشتن امنیت کامل در جامعه: داشتن امنیت کامل یکی از الزامات صلح است و افراد یک جامعه بدون احساس امنیت نمی تواند    

مسیر توسعه را بدرستی بپیمایند. انسانھا بدون داشتن امنیت کامل به ھیچ کاری جسورانه  اقدام نمی نمایند و به ھمین لحاظ به نتیجه

کار شان ھم اطمینان ندارند. در کشور ما در ھیچ زمینه ای نمی توانیم امنیت را بصورت درست و اساسی شان احساس نماییم؛

چنانچه ما در زمینه ترانسپورت و حمل و نقل وسایل صحی و آموزشی و حتی برای برگشت به خانه ھای خویش مشکل داریم .

طوریکه مشخص است آموزش و پرورش که به عنوان یکی از اصول اساسی توسعه در جھان معاصر در نظر گرفته شده است،

اما فقدان امنیت باعث شده است که این حق نیز مانند بسیاري از حقوق دیگر مورد استیفاده قرار نگیرد. منع دختران و زنان از

تحصیل، اختطاف دختران دانش آموز، تھدید معلمین و آتش زدن مدارس مخصوصاً مدارس دخترانه تنھا بخشي از آثار ناامني حاکم

بر کشور ميباشد.

در این باره نیز به  ذکر یک گزارش اکتفا ميکنیم: «در ولسوالي اندر غزني، لیسه علي ھجویري چند ماه قبل از طرف مخالفین دولت

حریق شد. به لیسه  اناث قره باغ چند مرتبه اخطار داده شد که آن را ببندند. سال گذشته لیسه(دبیرستان) جھان ملکه دو بار آتش زده

شد و یکبار بر روي دختران تیزاب پاشیدند که 18 دختر از آن متضرر گردیدند» [7]

که چنین مواردی سد راه توسعه و بخصوص توسعه اجتماعی در کشور شده است.

4- کیفیت افراد و استعداد ھای انسانی

کیفیت افراد و استعداد ھای انسانی نیز یکی از شاخصه ھای مھم توسعه بشمار می رود که پرورش چنین استعداد ھای دریک جامعه

نیاز به یک بستر مناسب و امنی دارد.

با قبول به این نکته که خود انسان موضوع محوری در روند توسعه محسوب میشود و در نتیجه ، سیاستھای توسعه ای باید به

گونه ای تنظیم شوند که انسانھا مشارکت کننده و بھره مند اصلی توسعه  باشند به ھمین لحاظ زمینه ھای که بتواند مشارکت انسانھا را

تضمین نماید و استعداد ھای انسانی را انکشاف نماید از عوامل توسعه بشمار می آید که به نظر می رسد که صلح و امنیت یکی از

عوامل برجسته توسعه در کشوری مانند افغانستان باشد.

افرادی که در ذھنش خشونت و تعصب موج می زند نمی تواند در زھنش جایی برای تعاون و ھمکاری با دیگران بیابد و یا در

انکشاف استعداد ذھنی خویش بپردازد. لذا توسعه استعداد ھای افراد انسانی نیاز به فضای دارد که در آن افراد احساس آرامش نمایند

و زمینه را بوجود آورد که تمام افراد انسانی بطور ھمسان فرصت انکشاف استعداد ھایشان را داشته باشند، نه  اینکه برای رسیدن به

آرامش فردی خویش به دیگران آسیب برسانند.

با توجه به شاخص ھای صلح و توسعه که درینجا ذکر نمودیم دریافتیم که صلح لازمه توسعه و بخصوص توسعه اجتماعی است.

راه حل ھا در زمینه صلح و توسعه اجتماعی در کشور

افغانستان کشوری است که فراز و نشیب ھا ی گوناگون را گذرانده است و ھمین قسمی در ھر برھه از تاریخ شان نا امنی و بی ثباتی

از گوشه  و کنار آن سر برآورده و به روند توسعه و انکشاف در این کشور آسیب رسانده است.درینجا لازم میدانم که به چند راه حل

که برای برقراری صلح و تحکیم توسعه در کشور کمک می کند یاد آور شویم:

پذیرفتن صلح به عنوان یک اصل : به این معنی که ھمه حق دارند که در صلح و صمیمیت زندگی نمایند و این حق خدا دادی و

طبیعی ھرشخص می باشد و نباید این حق را از کسی سلب کرد.

خلع سلاح عمومی و تحویل به دولت : تا ھیچ کسی برای تھدید دیگران از زور و خشونت کار نگیرد و برای رسیدن به اھدافش به  

مذاکره و تفاھم توجه نمایند

برقراری عدالت اجتماعی: به این معنی که زمینه انکشاف استعداد ھای ھر فرد در ھرگوشھ و کنار کشور بدون تعصب و بدبینی

فراھم شود و در برابر کسانی که چنین حق را از دیگران میگیرند و یا سد راه آنان می شود مطابق قانون و بخصوص مطابق قانون

حقوق بشرقانونی برخورد گردد.

- تلاش حد اکثر برای حل معضلات از طریق مذاکره و تفاھم: این مطلب بدان جھت اساسی است کھ بر خلاف برداشت ھای که قبلا

وجود داشت که باید از طریق توسل به زور می توان مشکلات ھا را بر طرف کرد، با توجه به توسعه کشور ھای دیگر می توان

مذاکره و تفاھم را برای حل مشکلات در نظر گرفت، زیرا این مذاکرات از یک طرف کم ھزینه است و از طرف دیگر احترام به

اصل انسان و حقوق اساسی شان می باشد که از لحاظ اخلاقی نیز این موضوع حائز اھمیت است

و ھمچنین برقراری زمینه آموزشی و بھداشتی برای تمامی افراد جامعه تا بتواند با آرامش خاطر مسیر زندگی خویش را کشف و

زمینه تعالی فکری خویش را بیابد.

آنتونی رابینز روانشناس و عارف برجسته آمریکایی موفقیت و خوشبختی واقعی را در کیفیت بالای روابط اجتماعی و حسن تعامل با

انسانھا می داند؛ اگر انسان امنیت کامل نداشته باشد نمی تواند در روابط اجتماعی خویش موفق باشد. مطابق ماده ھفتم حق توسعه "

کلیه ی دولتھا باید ایجاد، حفظ و تقویت صلح و امنیت جھانی را ترویج کرده و بدین منظورتمام تلاش خود را در دستیابی به خلع

سلاح عمومی و کامل، تحت کنترل موثر بینالمللی انجام دھند و اطمینان حاصل کنند که به ویژه، در کشورھای درحال توسعه، منابع

بدست آمده ناشی از اقدامات خلع سلاح به توسعه ی جامعه اختصاص یابد..."[8 ]تا بتوان براساس آن صلح و توسعه را تبیین کرد و

حس تعاون و ھمدردی را میان انسان ھا ایجاد کرد.

نتیجه

با توجه به مفھوم صلح و توسعه اجتماعی که یاد آور شدیم ، زمینه اساسی توسعه اجتماعی صلح می باشد و صلح ھمچون بستری

است که بدون آن تمامی بنیاد ھای فرھنگی، سیاسی، اجتماعی و سیاسی کشور در نوسان ناپایدار قرار دارد. در چنین شرایطی باید

ھرلحظه انتظار فرو پاشی و اضمحلال یک کشور و جامعه را کشید.

در جامعه که صلح و ثبات حاکم نباشد توسعه آن نیز نا پایدارو کم دوام است؛ پیشرفت ھای که در بعضی از سطوح و مواردی

مشاھده می شود اولا نا پایدار است و ثانیا این پیشرفت ھا به قیمت ویرانی و ازبین رفتن ساحت ھای دیگر ھمین جامعه اعمار و

باز سازی شده است. ثالثا این پیشرفت اساسا یک پیشرفت نا متوازن است که کینه و تعصب را روز به روز گسترش می دھد و امنیت

عمومی را در کشورو جامعه به خطر می اندازد. بنأ با توجه به شاخص ھای توسعه اجتماعی که قبلا ذکر نمودیم مکررأ یاد آور می

شویم که توسعه بدون صلح یک توسعه کم دوام و نا پایدار است و نمی شود خواھان عدالت در جامعه شد و از صلح سخن نگفت ویا

ھمین قسمی از صلح یاد آور شد و ابعاد مختلف توسعه  را نا دیده انگاشت؛ زیرا صلح و آرامش در یک برداشت توسعه را با خود

دارد و زیستن در محیط صلح بدون در نظر داشت توسعه در آن خود یک نوع بی امنیتی و بی ثباتی است.

پی نوشت ها:

1- لغت نامه دهخدا

2-دکتر مصطفی ازکیا ، جامعه شناسی توسعه ، تهران

3- غلامرضا کریمی، کارشناس ارشد آموزش و پرورش ، دانشجوی دکترا روابط بین الملل

4- محمد مجتهد شبستری ، ده اصل صلح جهانی ، برگرفته از وبلاگ معنا گرا

5- محمد زکی احسان ، امنیت شرط اساسی توسعه در افغانستان ، سایت وزارت عدلیه

6- مجتهد شبستری ، همان مقاله

7- محمد زکی احسان ، همان مقاله ، سایت وزارت عدلیه

8- اعلامیه حق توسعه ، قطعنامه شماره   128/41

مجمع عمومی مصوب 4 دسامبر 1986

 

 منبع: موسسه گوهرشاد

 

 

توسعه اجتماعی چیست؟ با سایر مفاهیم از جمله توسعه انسانی، فنی، سیاسی، اقتصادی و غیره چه تفاوتی دارد؟ مولفه‌ها، شاخص‌ها و عوامل خاص آن کدام است؟ و چگونه می‌توان به آن دست یافت؟

 

توسعه اجتماعی از دیدگاههای متفاوت معناهای مختلفی را داراست از جمله: گذر از جامعه سنتی به صنعتی یا مدرن از طریق تقسیم کار که در نظر دورکيم مطرح بود و دیگرانی که آنرا به معنی سرمایه اجتماعی، هویت انسانی، عقلانیت ارتباطی، اعتماد، انسان بودن و غیره می‌گرفتند. در ایران این مفهوم با شاخص‌های هویت و اعتماد اجتماعی بیشتر مدنظر بوده است

 

توسعه اجتماعی در سال 1995 به معنی مبارزه با فقر مطرح شد که مسئولیت اصلی مقابله با فقر به عهده دولت‌های ملی و نظارت آن بر عهده اجتماع بین‌المللی گذاشته شده بود. این نظارت در بیانیه ژنو بر رعایت حقوق بشر، بخشودگی بدهیهای خارجی کشورهای فقیر، تجارت خارجی کشورها، سرمایه‌گذاری در بخش‌های اجتماعی و نقش بانک جهانی تاکید داشت. شاخص‌های توسعه نیز عبارت بودند از: دسترسی به خدمات آموزشی، درصد جمعیت با سواد، طول عمر، میزان مرگ و میر نوزادان، سوء تغذیه و تغذیه مناسب، سطح بهداشت و کنترل بیماریها، مسکن مناسب، برابری زن و مرد و ... مهمترین موضوع از این نظر توسعه انسانی و آنهم در عمل به معنی مقابله با فقر و نابرابری است که باید با سیاست‌گذاریهای اجتماعی تامین شود

 

توسعه اجتماعی با تقسیم حیات اجتماعی به چهار حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خاص‌تر شده است و مؤلفه های آن حول انسجام و یگانگی از هویت و استقلال نسبی و منطق درونی خاصی برخوردار شده است. عدم توجه به دو عامل انسجام و یگانگی به صورت آسیب‌های اجتماعی، طراوت و شادابی حیات اجتماعی را تهدید می کند

 

 (Societal Community) کانون بحث توسعه اجتماعی اجتماع جامعه‌ای است، که مطابق آن همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مطمع نظر است چه در سطح خرد و کلان و چه از نظر جنبه‌های عینی و ذهنی

 

توسعه اجتماعی مستلزم شناخت هستی شناسی اجتماعی یعنی وضعیتی که اکنون در آن قرار داریم و هدف شناسی اجتماعی که وضعیت مطلوب را ترسیم می‌کند و بسیار هنجاری است، و سرانجام امکان شناسی است که به مقدورات و محدودیت‌هایی اشاره دارد که در گذار از وضعیت موجود به مطلوب با آنها روبرو هستیم

 

بررسی ها نشان می دهد که ایران از نظر اجتماع جامعه‌ای مشتمل بر "ماهای" بسیار متعدد، متنوع، و بعضاً متناقض است. بدین معنی که اجتماعات سازمانی و رسمی یا تعلقات سازمانی در جامعه ایران بسیار ضعیف است؛ انجمن ها، احزاب سیاسی، شوراهای اجتماعی، اتحادیه‌های صنفی نیز به تبع آن بسیار ضعیف هستند لذا بین دو بخش رسمی و غیررسمی حیات اجتماعی مردم ایران خلاء بزرگی وجود دارد که منبع اصلی نابسامانی یا آنومی اجتماعی است. پیامدهای حاصل آن از جمله جمع‌گراییهایی خاص گرایانه، فرد‌گراییهای خودخواهانه و انواع کژکارکردیها و کژکرداریهاست. از سوی دیگر در ایران جنبه‌های غیررسمی حیات اجتماعی ایران در قالب گروهها، اقشار اجتماعی، قومی، خانوادگی و ... نسبتاً قوی است. در این اجتماعات طبیعی (Communities) روابط گرم، عاطفی، تعلقات و وابستگی‌ها بسیار شدید است. این نوع اجتماعات وجه غالب اجتماع جامعه‌ای ایران را تشکیل می‌دهد و تعیین کننده خاص‌گراییهایی فرهنگی و اجتماع‌اند

 

اهم مسایل و مشکلات اجتماع جامعه‌ای در ایران عبارتند از: 1) غلبه ارزشهای ابزاری (ثروت و قدرت) بر ارزشهای ذاتی (تعهد و موقت عمل کردن)؛ 2) تعدد و تعارض اجتماعات، الگوها و قواعد عمل جمعی موازی با هم که منبع و منشاء نابسامانی و آنومی اجتماعی‌اند و در شرایط موجود نیز تعارض بین نخبگان این وضعیت را تشدید کرده است؛ 3) کثرت امر و نهی و تورم اجتماعی که بعضاً از لحاظ نظری و عملی متناقض‌اند؛

4) خاص‌گراییهای خانوادگی، طایفه‌ای، قومی و احساس تعهد دو تکلیف در برابر اجتماعات غیررسمی کوچک و تقدم منافع خاص‌گرایانه فردی، خانوادگی، قومی بر مصالح جمعی عام، جمع‌گرایی خاص‌گرایانه در اجتماعات کوچکتر و فردگرایی خودخواهانه در اجتماعات بزرگتر؛ 5) عقب ماندگی و تأخر اجتماع جامعه ای نسبت به سایر حوزه های جامعه؛

6) چندگانگی ساختاری – ساخت قطاعی و شدت روابط درون گروهی؛ 7) نظم انتظامی مبتنی بر تشابه‌پذیری در شیوه‌های احساس، اندیشه و عمل توأم با فشار بیرونی خشونت آمیز؛ 8) چندگانگیهای شخصیتی و رواج تظاهر، تملق، دروغ و تزویر؛ 9) سرخوردگی‌های روانی، نارضایتی عمومی و برون‌گرایی، هنجارشکنی، قانون‌گریزی، قانون‌ستیزی و آسیب‌پذیری در برابر تهاجمات فرهنگی، افزایش بحرانهای اجتماعی و بویژه بحران اخلاقی

 

وضعیت مطلوب توسعه اجتماعی بسط و تعریض و تحکیم اجتماع جامعه ای یعنی اجتماع بزرگتر و تعهد اجتماعی عام‌تر است که در آن، اولاً: انسجام جمعی عام بصورت نظم اجتماعی مبتنی بر تفاوت‌پذیری با حفظ هویت‌ها؛ ثانیاً: تسامح و بردباری؛ ثالثاً: هویت جمعی عام جامعه‌ای به عنوان منظر نگاه به درون و بیرون و پایه اساسی تنظیم روابط درونی و برونی جامعه مطرح می‌باشد؛ رابعاً: انسجام جمعی عام و تعهد جمعی تعمیم یافته بر سر اصول و قواعد عمل جمعی عام و تحقق جامعه مدنی و مفهوم شهروندی و وفاق و سینرژی حاصل از آن پدید می‌آید؛ و سایر موارد از جمله هویت جمعی عام، اعتماد اجتماعی عام، یگانگی نظام شخصیتی و خودیابی، بسط اخلاق و همبستگی اجتماعی عام و بالاخره توسعه عقلانیت ارتباطی شکل می‌گیرند

 

توسعه اجتماعی ایران از اهمیت و ضرورت عملی و اجتماعی خاصی برخوردار است. جامعه امروز ایران از پس‌افتادگی توسعه از نظر اجتماعی و ساختاری در رنج است. ما نیازمند همبستگی، اخلاق عمومی، جامعه مدنی و اعتماد اجتماعی هستیم و اگر در این راه نکوشیم آسیب‌ها و نابسامانیهای اجتماعی و طغیانها در راهند. کار روی ابعاد توسعه متوازن و همه جانبه ایران هم در بعد علمی و هم در بعد عملی و اجرایی به طور جدی باید مورد توجه قرار گیرد

منبع : مجموعه مقالات همایش سیاست‌ها و مدیریت برنامه‌های رشد و توسعه در ایران، تهران – اسفند 1382 مجله توسعه اجتماعی 

 

Sustainability is development that satisfies the needs of the present without compromising the capacity of future generations, guaranteeing the balance between economic growth, care for the environment and social well-being

 

Sustainable development is a concept that appeared for the first time in 1987 with the publication of the Brundtland Report, warning of the negative environmental consequences of economic growth and globalization, which tried to find possible solutions to the problems caused by industrialization and population growth

 

 

ENVIRONMENTAL SUSTAINABILITY

At the environmental level, sustainability prevents nature from being used as an inexhaustible source of resources and ensures its protection and rational use

 

Aspects such as environmental conservation, investment in renewable energies, saving water, supporting sustainable mobility, and innovation in sustainable construction and architecture, contribute to achieving this environmental sustainability on several fronts

 

 

 

SOCIAL SUSTAINABILITY

At the social level, sustainability can foster the development of people, communities and cultures to help achieve reasonable and fairly-distributed quality of life, healthcare and education across the globe

 

The fight for gender equality, especially in developing countries, is another aspect which in coming years will form the basis of social sustainability

 

 

 

ECONOMIC SUSTAINABILITY

Sustainability focusses on equal economic growth, that generates wealth for all, without harming the environment

 

Investment and an equal distribution of the economic resources will strengthen the other pillars of sustainability for a complete development

 

Many of the challenges facing humankind, such as climate change, water scarcity, inequality and hunger, can only be resolved at a global level and by promoting sustainable development

 

 

It is important to act now while thinking of the future #Sustainability #GlobalGoals

 

 

 

 

 

WHAT ARE THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS

As a part of a new sustainable development roadmap, the United Nations approved the 2030 Agenda, which contains the Sustainable Development Goals, a call to action to end poverty, protect the planet and guarantee the global well-being of people

 

Ratified by all member states, this roadmap seeks to

 

Eradicate poverty and hunger, guaranteeing a healthy life

Universalize access to basic services such as water, sanitation and sustainable energy

Support the generation of development opportunities through inclusive education and decent work

Foster innovation and resilient infrastructure, creating communities and cities able to produce and consume sustainably

Reduce inequality in the world, especially that concerning gender

Care for the environment combating climate change and protecting the oceans and land ecosystems

Promote collaboration between different social agents to create an environment of peace 

اهداف مرکز

طبق اساسنامه مصوب اهداف مرکز عبارتند از : کمک به توسعه فرهنگی و اجتماعی با رویکرد مردم محور، ترویج و انسجام جمعی و گسترش اعتماد اجتماعی و وفاق ملی و تقویت زیر ساخت های توسعه اعم از انسانی، اجتماعی و زیست محیطی و گردشگری، کارآفرینی و امور جوانان و نیز ترویج مثبت اندیشی، هویت یابی و خود باوری با بهره گیری از پتانسیل های قوی و موثر مردمی و توسعه متوازن با تمسک به رهنمود های مقام معظم رهبری نظام

تماس با ما

  آدرس: تهران، خیابان آزادی، بعد از جیحون، پلاک 385، طبقه همکف
  info (@) markaztoseeh.ir
  98.21.66157830+
  98.21.66157822+
با توجه به اینکه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت فهام بوده و در قالب تفاهم نامه ای فرهنگی مدیریت و هدایت سایت توسط مرکز توسعه فرهنگی و اجتماعی استان تهران بعمل می آید .
طراحی سایت : اکسین

Please publish modules in offcanvas position.